.st0{fill:#FFFFFF;}

Roeien, Tips

Crosstrainer of roeitrainer: welke is beter?

11 december 2021

Door Anne-Marie Jonker

De crosstrainer en roeitrainer zijn twee van de meest populaire cardio fitnessapparaten. Je kunt beide namelijk uitstekend gebruiken om je conditie te verbeteren. En om calorieën te verbranden. 

Maar welke van deze twee oefeningen is eigenlijk beter?

Dit zal sterk afhangen van je persoonlijke voorkeuren en doelen. Want beide oefeningen hebben hun eigen voordelen en nadelen. Om je helpen kiezen hebben we daarom in dit artikel de verschillen tussen de twee oefeningen in beeld gebracht. 

We zijn hierbij ingegaan op de volgende factoren:

  • Hoe scoort de oefening op gebruiksgemak?
  • Welke spieren gebruik je?
  • Waarmee verbrand je meer calorieën?
  • Wat is het formaat en gewicht van de apparaten?
  • Welk apparaat is goedkoper?

Hoe scoort de oefening op gebruiksgemak?

Crosstrainen en roeien zijn twee compleet verschillende oefeningen. Bij de roeimachine begin je in een zittende houding. En je moet voor de beweging 4 verschillende fases goed doorlopen: De catch, de drive, de finish en recovery. Dit maakt de oefening iets ingewikkelder. En je ziet daarom ook vaker dat mensen niet de juiste vorm hanteren. In sommige gevallen kan dit zelfs tot blessures leiden zoals blaren op de handen maar ook ernstigere spierblessures. 

Dit is bij een crosstrainer minder vaak een probleem. Hier maak je namelijk simpelweg een cirkelende beweging met je benen en armen. En deze beweging wordt volledig door het apparaat begeleid. Je kunt dus moeilijk de fout in gaan.

Een groot voordeel van beide apparaten is dat de de knieën niet belast worden. Dit is iets wat bij rennen bijvoorbeeld wel een groot probleem is. Dit maakt beide oefening ook zeer geschikt voor lange cardio-sessies

Qua gebruiksgemak scoort de crosstrainer dus punten. Maar welke oefening fijner aanvoelt hangt af van je persoonlijke voorkeur.

juiste roeitechniek


Welke spieren gebruik je?

Je gebruikt op de roeimachine en de crosstrainer in theorie dezelfde spieren:

  • De been- en bilspieren
  • De rug- en schouderspieren
  • De armspieren
  • De buikspieren

Maar in de praktijk ligt dat toch net wat anders. Je richt je met de crosstrainer namelijk hoofdzakelijk op het onderlichaam. En het bovenlichaam wordt minimaal gebruikt. 

Bij het roeien daarentegen wordt elk onderdeel van het lichaam intensief gebruikt. 65 tot 75 % van de oefening komt namelijk uit je onderlichaam. En 25 tot 35% uit je bovenlichaam. Daarom is de oefening een full-body workout. 

Maar dat is niet alles. 

Je kunt op een roeimachine ook veel kracht gebruiken. Hierdoor kun je naast het verbranden van calorieën ook spiermassa opbouwen zoals bijvoorbeeld buikspieren. En dat zorgt er natuurlijk voor dat je lichaam meer definitie krijgt.

Je gebruikt dus meer spieren met de roeimachine. En je gebruikt je spieren intensiever. Maar hierdoor kan de oefening wel als zwaarder ervaren worden.


Waarmee verbrand je meer calorieën?

Het is lastig om hier een uitsluitend antwoord op te geven. Want dit zal afhangen van 3 factoren:

  1. 1
    De intensiteit van de oefeningen
  2. 2
    De duur van de oefeningen
  3. 3
    En het belangrijkste: je consistentie

Je consistentie zal voornamelijk afhangen van welke oefening je fijner vind aanvoelen. Maar daar is niet alles mee gezegd. 

Crosstrainers worden namelijk eigenlijk alleen voor Steady State Cardio. Dit is een vorm van cardio waarbij je een constante inspanning levert over een langere tijdsperiode. 

Je kunt een roeimachine hier ook voor gebruiken. Maar vaak wordt een roeitrainer juist ook gebruikt voor High-Intensity Interval Training. Bij deze vorm van cardio worden zeer intensieve inspanningen afgewisseld met korte pauzes. 

beste crosstrainer

Onderzoek heeft uitgewezen dat je hiermee tot wel 450 calorieën per 30 minuten kan verbranden. En daarnaast kan je ook nog eens tot 200 extra calorieën verbranden in de 14 uur na de oefening. 

Wil je dus zoveel mogelijk calorieën in zo weinig mogelijk tijd verbranden? Dan is de roeimachine dus een betere keuze.


Wat is het formaat en gewicht van de apparaten?

Je kunt voor beide apparaten prima een plekje in huis vinden. Maar crosstrainers van hogere kwaliteit zijn wel vaak wat groter en zwaarder. Anders biedt het apparaat namelijk niet genoeg stabiliteit. Dit heeft een groot nadeel: Het verplaatsen en opbergen kan daarom lastiger zijn.

Heb je dus geen vaste plaats in je huis? En wil je het apparaat kunnen opbergen? Dan kan een roeimachine een betere keuze zijn.


Welk apparaat is goedkoper?

concept 2 model roeitrainer in gebruik

De prijs zal geen grote rol spelen in je beslissing. Je kunt beide apparaten namelijk in alle prijscategorieen vinden. En je kunt een goede roeitrainer of crosstrainer al vanaf rond de 100 - 150 euro in huis halen. Wel geld voor beide apparaten dat goedkoop geen duurkoop is!


Crosstrainer of roeitrainer: De voordelen en nadelen

Op basis van de vergelijking kunnen we de volgende voordelen en nadelen opsommen.

De voordelen van de crosstrainer

  • De oefening is makkelijk
  • Je belast je knieën niet
  • Zeer geschikt voor langere cardio sessies
  • Minder zwaar dan roeien

De nadelen van de crosstrainer

  • Het bovenlichaam wordt amper gebruikt
  • De oefening is niet geschikt om spiermassa mee op te bouwen
  • Het apparaat kan minder makkelijk zijn om op te bergen

De voordelen van de roeitrainer

  • Het is een full-body workout
  • Je belast je knieën niet
  • Je bouwt er ook spiermassa mee op
  • Je kunt op een hoge intensiteit trainen, waardoor je veel calorieën in weinig tijd kan verbranden

De nadelen van de roeitrainer

  • De oefening is iets moeilijker, waardoor je makkelijker een slechte vorm hanteert
  • De oefening is iets zwaarder
  • De zittende houding kan voor sommige mensen onprettig aanvoelen bij langere cardio sessies

Eindconclusie

De crosstrainer en roeimachine hebben beide unieke voordelen en nadelen. En daarom hebben ze ook compleet verschillende doelgroepen. Je kunt vaststellen welke apparaat voor jou de beste keuze is, door jezelf het volgende af te vragen. 

Vind je de ingewikkeldere roeibeweging geen probleem? Ben je niet vies van intense cardio-sessies? En wil je naast calorieën verbranden en afvallen ook spiermassa opbouwen? Dan is de roeimachine voor de jou de juiste keuze.

Of doe je liever een makkelijkere oefening, waarbij je een slechte vorm gegarandeerd voorkomt. En train je liever voor een langere periode op een lagere intensiteit? Dan is de crosstrainer voor jou de enige juiste keuze.


> Leestips:

Anne-Marie Jonker


Anne-Marie is in het beroepsleven actief als personal trainer. Ze onderzoekt dan ook steeds de beste manieren om sportprestatie's te verbeteren zowel op vlak van (sport)voeding, uitrusting als trainingsschema's op maat.
Lees meer over haar op onze teampagina.

Anne-Marie Jonker

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}