.st0{fill:#FFFFFF;}

Tips, Trainen

Welke spieren train je op een roeitrainer?

 1 mei 2021

Door Anne-Marie Jonker

Een roeitrainer is een geweldige investering. Eenmaal je de beste roeitrainer in huis hebt gehaald en enkele trainingen achter de rug hebt, zul je merken dat je niet alleen conditie opbouwt maar ook spieren kweekt.

In dit artikel leggen we je graag uit welke spieren je traint met roeien op roeitrainers, waar roeien verder nog goed voor is, hoe je de juiste houding kunt aannemen tijdens het roeien en waarom je zelf ook een roeimachine in huis zou moeten halen.

>> Bekijk ook: De beste roeitrainers van 2021

Welke spieren train je met roeien?

In tegenstelling tot heel wat andere cardio fitnessapparaten, kun je met een roeimachine echt actief werken aan het kweken van spieren. Maar welke spieren train je dan precies? Heel wat meer dan je oorspronkelijke misschien gedacht had:

  • Buikspieren
  • Beenspieren (bovenbenen, kuiten, hamstrings en schenen)
  • Armspieren (biceps en triceps)
  • Schouders
  • Bilspieren
  • Rugspieren

Uiteraard geldt, hoe harder je traint, hoe meer spieren je zult kweken. Maar om het maximale uit je workout te halen, raden we aan om een degelijk trainingsschema te volgen. Hier kun je gratis dergelijke trainingsschema's downloaden waarmee je onmiddelijk aan de slag kunt.

Buikspieren

Je had het misschien niet onmiddellijk verwacht, maar met een roeitrainer train je wel degelijk ook je buikspieren. Doordat je lichaam bij het roeien een rechte houding dienen aan te blijven houden, worden je buikspieren geactiveerd.

Hoe hoger de weerstand van het roeiapparaat, hoe meer je buikspieren worden gebruikt. Het voordeel is dat zowel de bovenste als de onderste én de schuine buikspieren worden getraind.

Beenspieren

Bij het roeien op een roeitrainer gebruik je uiteraard ook de spieren in je benen. Zowel je bovenbenen, kuiten, hamstrings als schenen worden gebruikt wanneer je tijdens de roei beweging naar achteren gaat.

Voor een ongetraind persoon kan de spierpijn na een workout in de benen soms behoorlijk zwaar zijn. Daarom raden we aan om op het begin rustige trainingen in te plannen en niets te overwerken. Eenmaal je benen wat meer gewoon zijn aan de trainingen en je minder last hebt van spierpijn, kun je de trainingen stelselmatige zwaarder maken.

Armspieren

Je spieren in de armen worden bij het roeien op een roei apparaat ook getraind. Met name de biceps en triceps in je armen zullen kracht uit oefenen bij de beweging naar achteren tijdens het roeien. Wanneer je je armspieren niet of onvoldoende gebruikt, dan zul je onvermijdelijk snelheid verliezen.

Bilspieren

Tijdens de "drive", het deel in je roeibeweging waarbij je jezelf naar achteren duwt, ga je gebruik maken van je bilspieren. Roeitrainers zijn uitermate geschikt om de spieren in je billen te verbeteren en bieden een leuk alternatief voor de gekende squats. 

Rugspieren

Welke spieren in je lichaam het moeilijkste zijn om van thuis uit te trainen? Dat is ongetwijfeld de rug. Het mooi aan een roeitrainer is dat je ermee ook de rug spieren traint. Doordat je je core tijdens de beweging steeds moet opspannen, train je ook je rug. Vooral de spieren in je onderrug worden hierbij gebruikt.

Schouderspieren

Na een stevige training op een roeitrainer, zul je de volgende ochtend merken aan je lichaam dat ook je schouders werk hebben verzet. Net zoals bij je armspieren worden ook je schouderspieren geactiveerd bij de beweging naar achter.

Waar is roeien goed voor?

Het mooie aan een roeitrainer is dat je niet alleen je spieren traint maar ook geniet van heel wat andere voordelen bij een workout op een roeitrainer. Enkele andere voordelen zijn:

  • Conditie opbouwen: een roeitrainer is een krachtapparaat en cardio apparaat in 1. Je werkt dus ook aan een betere conditie waarbij je je uithoudingsvermogen en snelheid verbetert.
  • Afvallen: een roeitrainer is uitermate geschikt om gewicht te verliezen. Door de combinatie van werken op kracht en conditie, verbrand je heel wat calorieën en nog belangrijker, ook overtollig vet.
  • Boven- en onderlichaam trainen: zowel je benen, rug als volledig bovenlichaam worden getraindGemakkelijk: een roeimachine is gemakkelijk in gebruik. Eenmaal je de juiste houding aanneemt en de beweging onder de knie hebt, is het eenvoudig om je lichaam de workout te geven dat je nodig hebt.
  • Uitdagend: hoewel de beweging relatief gemakkelijk uit te voeren is, wil dat niet zeggen dat je training niet uitdagend kan zijn. Doordat je bij roeitrainers het weerstandsniveau kunt instellen, kun je altijd een trainingsschema volgen dat uitdagend genoeg voor je is.

Je zou voor minder redenen een roeitrainer voor thuis willen. Zo kun je ten alle tijde trainen en hoef je je niet te verplaatsen naar de sportschool. Dat bespaart je op transportkosten, abonnementskosten voor de sportschool en je bent zeker dat je ten alle tijde op de roeitrainer kunt trainen. Veel mensen vinden het ook een leuk idee om in alle privacy te kunnen sporten. 

roeien op roeitrainer

De juiste houding op een roeitrainer

Het is van uitermate groot belang dat je op een roeitrainer de juiste houding aanneemt tijdens de roeibeweging. Zo voorkom je overbelasting van bepaalde spieren met blessures als gevolg.

Voordat je begint met je workout is het daarom belangrijk om de afmetingen goed in te stellen. Zoek hierbij een positie waarbij het stoeltje bijvoorbeeld op een comfortabele afstand staat ingesteld.

Daarnaast is het belangrijk om er ook voor te zorgen dat je voeten goed vast zitten in de pedalen. Zorg ervoor dat je voeten niet te veel kunnen bewegen maar ook niet te strak zodat je voeten niet te geklemd zitten.

Deze video legt goed uit wat een goede roeitechniek is tijdens je roeitraining:

Waarom je een roeitrainer voor thuis nodig hebt

Hoewel een roeitrainer niet het populairste cardio fitnessapparaat voor thuis is, ontdekken steeds meer mensen de voordelen van roeien in vergelijking met andere toestellen. Hieronder geven we je enkele goede redenen om een roeitrainer in huis te halen:

  • Je traint je volledige lichaam: in tegenstelling tot andere toestellen voor thuisgebruik, gebruik je bij een roeitrainer je volledige lichaam. Van benen tot schouders en rug, alle spieren worden gebruikt.
  • Hoge intensiteit, lage impact: je lichaam krijgt tijdens training geen zware schokken te verwerken wat bijvoorbeeld bij hardlopen op een loopband wel het geval is. Doordat de beweging soepel loopt zonder schokken én je toch een intensieve training kunt uitvoeren, is een roeimachine ook zeer geschikt voor revalidatie.
  • Je kunt zo vaak trainen als je wilt: met een roeitrainer in huis, kun je zo vaak trainen als je zelf wilt. Heb je ergens een half uurtje tijd over, dan is het gemakkelijk een snelle HIIT-workout te doen
  • ....

Dit zijn uiteraard niet de enige voordelen maar wat ons betreft wel de belangrijkste redenen waarom je een roeimachine in huis zou moeten halen en zo snel mogelijk beginnen met roeien.

! Leestip: Blaren op handen en billen door roeien: hoe voorkomen en genezen?

Anne-Marie Jonker


Anne-Marie is in het beroepsleven actief als personal trainer. Ze onderzoekt dan ook steeds de beste manieren om sportprestatie's te verbeteren zowel op vlak van (sport)voeding, uitrusting als trainingsschema's op maat. Lees meer over haar op onze teampagina.

Anne-Marie is in het beroepsleven actief als personal trainer. Ze onderzoekt dan ook steeds de beste manieren om sportprestatie's te verbeteren zowel op vlak van (sport)voeding, uitrusting als trainingsschema's op maat. Lees meer over haar op onze teampagina.

Anne-Marie Jonker

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!