.st0{fill:#FFFFFF;}

Roeien, Tips, Trainen

Traint roeien je buikspieren? En is het ook een effectieve oefening om buikvet te verbranden?

8 december 2021

Door Anne-Marie Jonker

Roeien is een geweldige oefening, omdat het niet belastend is voor je gewrichten. En omdat je er ook spiermassa mee opbouwt.  

Maar train je er eigenlijk ook je buikspieren mee?  En is het ook een effectieve oefeningen om buikvet te verbranden? Of kan je hiervoor toch eigenlijk beter een andere oefeningen doen? 

Je krijgt in dit artikel een uitgebreid antwoord op deze vragen. Dus lees zeker even verder.

De 4 verschillende roeifases

Om te begrijpen of roeien ook je buikspieren traint moet je eerst een beter beeld hebben van de roeibeweging. Je kunt deze in 4 verschillende fases indelen:

  1. 1
    De aanzetfase: Dit is het begin van de oefening. Je leunt in deze fase iets naar voren met je lichaam. En je buigt je knieën. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat je vervolgens met je benen genoeg kracht kan zetten. 
  2. 2
    De afzetfase: Je zet je in deze fase met je benen af tegen de footrest. Hierdoor genereer je behoorlijk wat kracht. En aan het einde van deze fase heeft je rug een rechte houding.
  3. 3
    De trekfase: Je trekt in deze fase het stuur naar onderste gedeelte van je ribben. Dit doe je terwijl je je rug lichtelijk gebogen houdt. Aan het einde van deze fase zijn je schouders iets achter je heupen gelocaliseerd. En hebben je armen een hoek van ongeveer 90 graden.
  4. 4
    Het terugrollen: Je maakt in deze fase de tegenovergestelde beweging van de trekfase en afzetfase: Je brengt eerst je armen weer naar voren, daarna je lichaam, en uiteindelijk ook je benen. Aan het einde van deze fase zit je dus weer in de beginhouding.

Het moge dus duidelijk zijn dat roeien een complexe beweging is. Eentje waarbij veel lichaamsdelen aan te pas komen. Maar welke spieren worden er precies gebruikt, om de beweging mogelijk te maken?


>> Leestip:


Welke spieren worden er tijdens de vier roeifases gebruikt?


De aanzetfase

De aanzetfase is het minst intensieve onderdeel van de roeibeweging. Het is namelijk een vrij simpele beweging. Maar toch zijn er nog een behoorlijk aantal spieren die je gebruikt: 

  • Je schenen
  • Je bilspieren
  • Je schouderspieren

De afzetfase

De afzetfase is het meest intensieve onderdeel. 65 % tot 75% van de kracht die nodig is voor de roeibeweging komt namelijk vanuit je benen. Je gebruikt in deze fase hoofdzakelijk de volgende spieren:

  • Je bilspieren
  • Je beenspieren, waaronder je kuiten, bovenbenen, hamstring en schenen.

Maar hier is iets wat veel mensen zich niet realiseren: Het is tijdens dit onderdeel ook belangrijk om je core gespannen te houden. Dit help namelijk bij het houden van de juiste vorm.


De trekfase

Na de afzetfase is de trekfase het meest intensieve onderdeel. Je gebruikt namelijk behoorlijk wat kracht om het stuur naar achteren te trekken. Je gebruik hoofdzakelijk de volgende spieren:

  • Je schouderspieren
  • Je rugspieren
  • Je biceps en triceps

Maar ook hier spelen je core-spieren wederom een belangrijke rol: Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat ongeveer 20 % van de trekfase door je core-spieren wordt mogelijk gemaakt.


Het terugrollen

Tijdens het terugrollen wordt de meeste inspanning van je buikspieren gevraagd. Je moet ze namelijk behoorlijk samentrekken om terug te gaan naar de beginpositie. En het is iets wat, als je de oefening goed uitvoert, zeer voelbaar is. 

Je gebruikt je buikspieren dus in maar liefst 3 van de 4 roeifases: De afzetfase, de trekfase en de afzetfase. En de meeste inspanning wordt geleverd tijdens het terugrollen.  Daarom is roeien zeker een goede oefening voor je buikspieren.


Is roeien een effectieve manier om buikvet te verminderen?

buikvet verbranden door roeien

Je traint met roeien dus zonder enige twijfel je buikspieren. Maar houdt dit dan ook automatisch in, dat je er ook buikvet door zal verbranden?  

Dit is iets wat veel mensen wel denken. Je ziet daarom vaak dat mensen die van hun buikvet willen afkomen, zich specifiek op buikspieroefeningen richten. Maar dit kan een hopeloze missie zijn. 

Plaatselijke vetverbranding is namelijk niet mogelijk. Je kunt door je genen wel op bepaalde plaatsen op je lichaam sneller vet opslaan. Maar deze vetopslag gebeurd altijd om één reden: Je krijgt meer calorieën binnen dan dat je verbruikt. 

Het tegenovergestelde is ook waar: Je kunt buikvet alleen verbranden als je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt.  Dit wordt in het Engels ook wel een “caloric defecit” genoemd.


>> Leestip: Afvallen met roeitrainer


Je zult met roeien alleen dus niet van je buikvet afkomen. Je moet daarnaast ook een negatieve energiebalans creëren. En hiervoor is je dieet nog belangrijker. Gelukkig is roeien wel een uitstekende oefening om deze negatieve energiebalans te creëren.

Je kunt namelijk in korte tijd een hoog aantal calorieën verbranden. Dit is omdat roeien een intensieve vorm van cardio is. En omdat je ervoor kan kiezen om High-Intensity Interval Training (HIIT) te doen. Dit is een vorm van cardio, waarbij je korte, intense inspanningen afwisselt met korte rustperiodes. 

Je verbrand hierdoor meer calorieën in dezelfde tijdsperiode, als bij de traditionele vorm van cardio. Je verhoogt je metabolisme tot wel uren na je trainingssessie. En je bouwt dus spiermassa op, wat er voor zorgt dat je nog meer calorieën verbrand.


Conclusie

Je core-spieren moeten tijdens het roeien een grote inspanning leveren. Het is daarom een uitstekende manier om je buikspieren te trainen.  Je kunt met de oefening daarnaast ook een hoog aantal calorieën per minuut verbranden. In combinatie met een goed dieet kan je met roeien daarom zeer effectief buikvet verbranden.

Anne-Marie Jonker


Anne-Marie is in het beroepsleven actief als personal trainer. Ze onderzoekt dan ook steeds de beste manieren om sportprestatie's te verbeteren zowel op vlak van (sport)voeding, uitrusting als trainingsschema's op maat. Lees meer over haar op onze teampagina.

Anne-Marie Jonker

Laat een reactie achter

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}