gepubliceerd op mei 1

Laatste bijgewerkt op 2 mei 2021  

Blaren door te roeien: behandelen of voorkomen?

Blaren op de handen en billen is een veelvoorkomend neveneffect van roeien. Veel doorgewinterde roeiers zullen je vertellen dat je er maar mee moet leren leven. Maar is er een betere manier om te voorkomen dat je roeiblaren krijgt de volgende keer dat je gaat roeien?

Wat zijn roeiblaren?

Roeiblaren zijn blaren die ontstaan tijdens het roeien op een boot of kajak of op een roeimachine. Er zijn twee soorten roeiblaren die vaak voorkomen: blaren op de hand en blaren op de billen. Blaren op de hand ontstaan door de constante wrijving tussen de huid van de hand en de roeispaan die bij het roeien wordt gebruikt. Dit kan het gevolg zijn van overbelasting of een te strakke greep. Blaren op de billen ontstaan door de constante wrijving tussen je billen en de zitting tijdens het roeien. Beide soorten blaren worden versneld en kunnen erger worden als je huid nat is. 

Omdat blaren pijn kunnen doen, zeker wanneer je verder traint mét blaren, is het aangeraden om het nodige te doen elke vorm van huidirritatie te voorkomen.

Hoe voorkom je blaren door roeien?

Blaren zijn een heel normaal onderdeel van het roeien en veel levenslange roeiers zullen zeggen dat het vormen van blaren de taaiheid van de huid opbouwt en die eelt je dus een betere roeier maakt. Echter, roeiblaren voorkomen is uiteraard heel wat aangenamen dan ze te moeten behandelen.


Blaren aan de handen

Een losse greep kan blaren op de hand voorkomen, en het dragen van handschoenen kan helpen om meer blaren in de toekomst te voorkomen of om te voorkomen dat blaren die zich al gevormd hebben weer opengaan en mogelijk geïnfecteerd raken. 

Sommigen kiezen echter voor tape aan de handen in plaats van roeihandschoenen. Door tape aan te brengen op de plaatsen waar het meeste wrijving met de roeispaan ontstaat kun je dus ook blaren voorkomen. Het nadeel van tape is dat je bij elke training de tape moet aanbrengen en erna weer losmaken. Op lange termijn ben je dus beter af met goede roeihandschoenen.


Blaren aan de billen

Blaren op de billen kunnen worden voorkomen door een zalf te gebruiken. Kies voor een zalf dat speciaal is samengesteld om de wrijving tussen huid en huid contact alsook huid op kleding contact te verzachten. Dergelijk zalf zal blaren langs de billen en schaafwonden voorkomen waar je langer en comfortabeler kunt trainen. 

Daarnaast dien je er ook voor te zorgen dat je een goed zitje hebt. Of dit nu op een roeitrainer of in een roeiboot is, hoe minder wrijving er is, hoe minder snel je blaren zult krijgen. Een kussen onder het zitvlak kan voor veel mensen ook een goede oplossing zijn.


Hoe behandel je de blaren op de juiste manier?

Als u het nodig vindt om de blaar te prikken, kun je overwegen om hiervoor contact op te nemen met een arts. De blaar open prikken zou echter je laatste keuze moeten zijn en als je ervoor kiest om dat zelf te doen, raden we ten zeerste aan om heel hygiënisch te werk te gaan en de wonde goed te verzorgen zodat er later geen infecties vormen

Kies je ervoor om de blaar open te prikken dan doe je dat als volgt:

  1. Was je handen en de blaar met warm water en zeep.
  2. Wrijf de blaar en het gebied er rond in met een antiseptisch middel zoals jodium of alcohol.
  3. Steriliseer een schone en scherpe naald door deze in te wrijven met een ontsmettingsalcohol.
  4. Prik voorzichtig in de blaar op een paar plaatsen bij de blaarrand. Laat het vocht weglopen (druk indien nodig heel zachtjes) en verwijder de huid er niet overheen.
  5. Breng onmiddellijk een antibiotische zalf aan op de plaats van de blaar en dek af met een verband of gaasje.
  6. Na enkele dagen kun je de dode huid wegknippen met een gesteriliseerde schaar en pincet.
  7. Breng meer zalf en een verband of gaasje aan als je weer gaat roeien.
  8. Raadpleeg onmiddellijk een arts als je roodheid, pus, een warme of ontstoken huid of toenemende pijn opmerkt, want dit kunnen allemaal tekenen zijn van een ernstige infectie.

--> Lees ook

Over de auteur

Anne-Marie is in het beroepsleven actief als personal trainer. Ze onderzoekt dan ook steeds de beste manieren om sportprestatie's te verbeteren zowel op vlak van (sport)voeding, uitrusting als trainingsschema's op maat. Lees meer over haar op onze teampagina.

De 10 beste oefeningen voor thuis om af te vallen

Anne-Marie Jonker

Deze artikels vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter.

Je emailadres zal niet gepubliceerd worden. Velden met een * zijn vereist.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}