.st0{fill:#FFFFFF;}

Roeien, Tips, Trainen

Roeien: krachttraining of cardio

11 december 2021

Door Anne-Marie Jonker

Roeien is een uitdagende oefening. Je gebruikt tijdens de roeibeweging namelijk alle grote spiergroepen. En maar liefst 85% van alle spieren in je lichaam worden gebruikt. Maar op wat voor manier train je deze spieren nou eigenlijk? 

Bouw je er spiermassa mee op? Of verbeter je toch voornamelijk je uithoudingsvermogen?  

Het antwoord ligt iets minder voor de hand dan je misschien zou denken. Daarom zullen we in dit artikel een uitgebreid ingaan op of roeien een krachttraining of cardio oefening is.

Valt roeien onder cardio-oefeningen?

Om een goed antwoord te geven op deze vraag moeten we eerst het woord “cardio” definiëren. Want wat houd cardio nou eigenlijk precies in? En hoe verschilt cardio precies krachttraining? 

Bij het woord cardio denken veel mensen al snel aan hardlopen op een loopband of fietsen op een hometrainer. Maar het is veel breder dan dat.

Simpel gezegd is cardio een trainingsvorm, die er op gericht is om je cardiovasculair systeem te verbeteren. Dit systeem bestaat uit je hart en bloedvaten. Je bereikt dit door een langdurige fysieke inspanning te leveren. Hierdoor gaat je hartslag namelijk omhoog. En wordt er meer bloed door je lichaam gepompt. 

Je verbeterd op deze manier je uithoudingsvermogen. Maar het is ook een uitstekende manier om vet te verbranden. Daarom heeft cardio ook zoveel verschillende gezondheidsvoordelen:

  • Een verlaagde kans op hart- en vaatziektes
  • Een verminderde bloeddruk
  • Een betere hartfunctie
  • Een toename van goede cholesterol en afname van het totale cholesterol
  • Een verbeterd immuunsysteem
  • Gezondere organen door minder visceraal vet
  • Verminderde stress

Er bestaat wel een groot misverstand over cardio. Eentje die zo snel mogelijk uit de wereld geholpen moet worden: Het doel is altijd om op een matige intensiteit, de oefening zo lang mogelijk vol te houden. 

Dit is niet altijd het geval. Je kunt namelijk een onderscheid maken tussen twee vormen van cardio:

  1. 1
    Steady State Cardio (SSC): SSC is de traditionele vorm van cardio. Hier train je op ongeveer 60 - 70% van je maximum snelheid. En probeer je de oefening zo lang mogelijk vol te houden, met zo min mogelijk rustpauzes.
  2. 2
    HIIT (High Intensity Interval Training): HIIT is een vorm van cardio waar de afgelopen decennia veel onderzoek naar is gedaan. Hier wissel je korte periodes van intense inspanning af met korte rust periodes. Of met trainen op een lage intensiteit. Vaak combineert HIIT ook cardiotraining met een vorm van weerstandstraining.

Wat roeien nou zo mooi maakt, is dat de oefening zich uitstekend verleend voor beide vormen van cardio. Je kunt er namelijk voor kiezen om voor een langere periode op 60 - 70% van je max te roeien.

Maar je kunt ook korte periodes zo hard mogelijk roeien, waarna je vervolgens een korte rustpauze inlast. 


Is roeien krachttraining?

roeien krachttraining cardio

Roeien is dus een veelzijdige cardio-oefening. Maar valt het ook onder krachttraining?  Je denkt bij het woord “kracht” misschien al snel aan gewichtheffen.  En is het eigenlijk überhaupt mogelijk dat een oefening zowel op cardio als kracht gericht is?

Jazeker! 

Om dit uit te leggen moeten we ook eerst de term “krachttraining” definiëren. Krachttraining is een trainingsvorm, waarbij je spieren worden ingezet tegen een (zwaar) object of weerstand. De snelheid waarmee de inspanning wordt geleverd staat hierbij centraal. Je vraagt dus in een zeer korte tijd, een grote inspanning van je spieren.

Hierdoor ontstaat hypertrofie: Je spiervezels beschadigen, waarna je lichaam aan het werk gaat om ze weer te repareren. Hierdoor nemen je spieren in volume toe. En dit zorgt ervoor dat je vervolgens een grotere krachtsinspanning kan leveren. 

Om je spieren zo snel mogelijk te herstellen, is het belangrijk voldoende eiwitten (proteïnen) op te nemen.

Roeien kan dus een krachttraining zijn, omdat het water (of roeiapparaat) weerstand biedt tegen de spierinspanning. Je moet namelijk om snelheid te maken je benen afzetten tegen de boot. En vervolgens gebruik je je armen en schouders om de roeispanen naar achter te trekken.


Tip: Volg tijdens het roeien steeds de juiste roeitechniek en houding aan om (spier)blessures te voorkomen


Zoals eerder gezegd staat de snelheid waarmee dit gebeurd dus wel centraal. In andere woorden: Roeien is geen krachttraining als je op maar 60% van je maximum snelheid roeit. Je moet echt je best doen om zo hard mogelijk te roeien. Anders zul je namelijk bijna tot geen spiermassa opbouwen. En dus dus amper tot geen kracht opbouwen.

Wil je dus met roeien kracht opbouwen? Kies dan voor HIIT. Je krijgt dan een mix van kracht en duurvermogen. En het is bovendien ook de ideale manier om af te vallen met een roeitrainer.


Conclusie

Roeien kan zowel een krachttraining als cardio-oefening zijn. Je hebt namelijk zelf volledig in de hand op wat voor manier je traint. Roei je voor langere periodes op een lagere intensiteit? 

Dan is het een cardio-oefening en zul je voornamelijk je uithoudingsvermogen verbeteren. 

Probeer je juist voor kortere periodes op een hoge intensiteit te trainen? Dan is roeien een mix tussen krachttraining en cardio. En krijg je het beste van beide werelden. Bekijk ook onze roei trainingsschema's om het beste uit je workouts te halen.


> Leestips:

Anne-Marie Jonker


Anne-Marie is in het beroepsleven actief als personal trainer. Ze onderzoekt dan ook steeds de beste manieren om sportprestatie's te verbeteren zowel op vlak van (sport)voeding, uitrusting als trainingsschema's op maat.
Lees meer over haar op onze teampagina.

Anne-Marie Jonker

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}