.st0{fill:#FFFFFF;}

Trainen

Monkey Bars: Alles wat je moet weten

30 mei 2022

Door Anne-Marie Jonker

Je hebt ze waarschijnlijk wel eens gezien op een speelplein: De monkey bars. Kids hangen en slingeren er graag aan, maar eigenlijk is het ook een geweldig apparaat voor volwassenen. Je kunt er namelijk een groot aantal body-weight oefeningen op doen. Hierdoor kan je er (bijna) je hele lichaam op trainen.

Daarnaast zijn monkeybars ook nog eens een vast onderdeel op obstacle runs. Dit komt omdat het een zware oefening is, waar je behoorlijk grijpkracht en spierkracht voor nodig hebt.

Kortom: De monkey bar is dus een enorm veelzijdig en interessant toestel. Daarom gaan we in dit artikel in op alles wat je moet weten over de monkey bar. Onder andere de volgende onderwerpen gaan in het artikel aan bod komen:

  • Wat is een monkey bar precies?
  • Wat zijn de voordelen van monkey bars?
  • Wat is de juiste techniek op de monkey bars (en hoe kan je je techniek verbeteren)?
  • Welke oefeningen kun je op de monkey bars doen?
  • Welke spieren train je met de monkey bars?
  • Waar kan je monkey bars kopen?
  • Veelgestelde vragen over de monkey bar (FAQ)
  • En nog veel meer!

Wat is een monkey bar?

wat is een monkey bar

Een monkey bar is een type speeltoestel waar je aan kunt hangen of slingeren. Dit is mogelijk, omdat de constructie bestaat uit een frame die de vorm heeft van een brug. Tussen het frame hangen een aantal handvaten die ook wel "bars" genoemd worden, die elk op dezelfde afstand (en hoogte) van elkaar afhangen.

Hierdoor kan je met je armen van de ene bar naar de andere bar slingeren. Doordat deze beweging doet denken aan hoe apen zich door bomen verplaatsen, heeft het toestel de naam "monkey bar" gekregen.

Vroeger werd het toestel voornamelijk gebruikt als (indoor of outdoor) speeltoestel voor kinderen. Zo heb je een aantal verschillende uitvoeringen:

  • Een klimrek
  • Een glijbaan
  • Een ladder
  • Een klimtouw

Maar tegenwoordig zie je ook steeds vaker dat volwassenen monkey bars gebruiken. Dit komt omdat calisthenic workouts en obstacle runs over de jaren heen steeds populairder zijn geworden. En omdat je op de monkey bars een groot aantal spieren kunt trainen.



Welke spieren train je met monkey bars?


Je traint met het slingeren op de monkey bars hoofdzakelijk de volgende spieren:

Het is dus voornamelijk een goede workout voor je bovenlichaam. Maar afhankelijk van wat voor oefening je doet kan je ook nog een behoorlijk aantal andere spieren trainen. Lees dit artikel voor de complete lijst met spieren die je op de monkey bars kunt trainen.


Wat zijn de voordelen van monkey bars?

Het gebruik heeft voor zowel kinderen als volwassenen vele voordelen. Dit zijn de voornaamste voordelen:


1. Het is goed voor je balans en postuur

Je verbeterd je balans en postuur door te hangen en door heen en weer te slingeren. Dit komt omdat deze oefeningen je ruggengraat uitstrekt en versterkt. En omdat je behoorlijk wat hand- en oog coördinatie nodig hebt.

Daarom wordt het hangen aan monkey bars ook vaak aanbevolen aan mensen met schouder of rugklachten. Of aan mensen die een slecht postuur hebben.


2. Het verbeterd je spierkracht en grijpkracht

spieren trainen monkey bars

Je moet tijdens het slingeren je volledige lichaamsgewicht dragen. En dat is behoorlijk zwaar; je hebt er voldoende spierkracht en grijpkracht voor nodig. Daarom zal je snel je spierkracht en grijpkracht verbeteren. En hierdoor kan je vervolgens weer zwaardere objecten tillen.


3. Het is een flinke uitdaging

Het zal je, als je een beginner bent (hoogstwaarschijnlijk), niet meteen lukken om de oefening succesvol uit te voeren . Je moet namelijk eerst de juiste techniek leren. En je moet voldoende spierkracht en grijpkracht ontwikkelen.

Daarnaast wil je voor obstacle runs ook continu je eigen tijd verbeteren.

De monkey bar is dus een echte uitdaging, waar je tijd en energie moet insteken. Dit is niet alleen harstikke leuk om te doen. Maar jezelf uitdagen geeft je ook een voldaan gevoel. En dit verminderd weer stress.


4. Het is een sociaal iets

De speeltuin is voor kinderen een van de beste plekken om nieuwe vrienden te maken. En mensen die aan obstacle runs of calestenethicics doen vormen meestal een hechte community. Je kunt er dus nieuwe mensen door leren kennen.


5. Het is fun

Alle bovenstaande voordelen zijn natuurlijk leuk en aardig. Toch is het allerbelangrijkste dat de oefening gewoon enorm leuk is om te doen. Het spelen in de speeltuin is voor kinderen namelijk een van de mooiste tijden in hun leven. En voor volwassenen geeft:

  1. Het overwinnen van een obstacle run een natuurlijke high

  2. Het doen van calisthenics oefeningen een leuk (en zwaarder) alternatief voor de sportschool

Daarom moet iedereen eigenlijk de oefening eens proberen.


Wat is de juiste techniek?

Je ziet vaak dat beginners veel onnodige bewegingen maken. En zich niet laten leiden door de momentum, die door het slingeren wordt gegenereerd. Hierdoor verspil je energie en maak je de oefening onnodig moeilijk. Daarom is het hanteren van de juiste techniek zo belangrijk.

monkey bars techniek

Maar hoe doe je dit precies?

Allereerst is het van groot belang om de ringen/bars goed en stevig vast te houden. En je handen niet teveel te ontspannen. Hierdoor kan je namelijk je lichaamsgewicht makkelijker dragen. Zorg er daarom voor dat je je handen volledig sluit en een beetje knijpt.

Vervolgens is het belangrijk om je bovenlichaam te ontspannen. Hierdoor kan je zoveel mogelijk momentum generen voor het slingeren. Je gaat pas met je arm naar de volgende stang, zodra je lichaam klaar is met de "backswing".

Zorg er ook voor dat je de arm, waarmee je naar de volgende stang gaat, de ruimte geeft om zich vrij te bewegen. Hierdoor gaat hij automatisch naar voren, waardoor je meer momentum genereert.

Toch moet je ook voorkomen dat je teveel momentum genereert. Anders zul je het slingeren namelijk niet goed onder controle hebben. Pas daarom waar nodig de omvang van de swing aan, zodat je de volgende stang weer goed kan vastpakken. Oefening baart kunst!

Leestip: Tips om te monkey bar te oefenen


Welke oefeningen kan je op de monkey bars doen?

pull up oefening instructies

Veel mensen realiseren zich dit niet. Maar je kunt (naast het slingeren) ook een groot aantal andere bodyweight oefening op de monkey bars doen. Soms heb je hier wel bepaalde apparatuur voor nodig. Een kleine greep uit deze oefening zijn:

  • Pull ups
  • De Dead Hang
  • Dips
  • Hanging leg raises
  • Inclined push ups

Wil je de complete lijst met oefeningen die je kunt doen? En wil je ook een uitleg over hoe je die oefeningen precies moet uitvoeren? Lees dan dit artikel.


Waar kan je monkey bars kopen?

Weet je af van de voordelen van de monkey bars? En wil je daarom het toestel kopen? Je hebt hier een aantal opties voor. Zo zijn er een aantal online winkels die ze aanbieden:


Maar het kan slimmer zijn om ze bij bijvoorbeeld Decathlon te kopen. Decathlon heeft (naast hun online winkel) namelijk ook fysieke locaties waar je het toestel eerst kan uittesten.

Vind je het aanschaffen van het toestel echter te duur? Dan heb je ook nog eens de optie om zelf monkey bars te maken. En zo moeilijk is dit eigenlijk helemaal niet! Kies daarnaast ook voor goede ondergrond zodat je de kans op blessures minimaliseert en je kunt aan de slag.


Veelgestelde vragen (FAQ)



Wij krijgen regelmatig (dezelfde) vragen van mensen die interesse hebben in de monkey bars. Daarom leek het ons handig om al deze vragen in deze FAQ-sectie te beantwoorden.


1. Moet je sterk zijn voor de monkey bar?


Nee. Je hoeft niet enorm veel kracht te hebben voor de oefening. Het hanteren van de juiste techniek en hebben van voldoende knijpkracht is belangrijker. Wel zul je meer kracht nodig hebben, des te zwaarder je bent. En je gebruikt toch behoorlijk wat spieren. Natuurlijk moeten deze spieren wel sterk genoeg zijn.


2. Waarom lukt de oefening mij niet?


Het antwoord van de vorige geeft ook een antwoord op deze vraag, Hoogstwaarschijnlijk omdat:


  • Je nog niet genoeg grijpkracht hebt
  • Je nog niet de juiste techniek hanteert
  • Ook kan het natuurlijk een combinatie van deze beide factoren zijn. En in sommige gevallen kan een gebrek aan kracht ook de boosdoener zijn.


3. Wordt je langer van monkey bars?


Je lacht misschien bij het lezen van deze vraag. Toch is hij ons wel eens gesteld. Natuurlijk is dit een fabeltje, die waarschijnlijk is ontstaan uit "wishful thinking". Doe de oefening dus niet als je hoopt hier langer van te worden.


4. Is de oefening goed voor je schouders?


Ja, we gaven eerder in het artikel al aan dat de oefening goed is voor je rug en houding. Maar het kan ook helpen bij schouderpijn. Door te hangen en slingeren ontstaat er namelijk decompressie. En ook worden je schouderbladen versterkt.


5. Helpen ze voor pull ups?

pull up oefening op de monkey bar

Ook dit is het geval. Je gebruikt namelijk een groot aantal van dezelfde spieren. En je verbeterd dus je grijpkracht. Wel heb je voor de pull up meer pure kracht nodig. Je oefent de pull up dus het beste door meer pull ups te doen.


6. Horen monkey bars bij crossfit?


Het is niet zo dat alle crossfit sportscholen standaard monkey bars hebben. Maar ze worden inderdaad wel eens bij het crossfitten gebruikt. Zo heb je misschien wel eens filmpjes voorbij zien komen van crossfitters die kip swings op een monkey bar doen.


7. Hoeveel plaats heb je nodig voor monkey bars?


Dat hangt ervanaf. Niet alle monkey bar toestellen zijn namelijk even groot. Maar ga ervanuit dat je ongeveer 3.5 meter x 1 meter aan ruimte nodig hebt. In veel gevallen kan het toestel dus in je tuin passen.


8. Waar kun je een monkey bar kopen?


Er zijn verschillende online shops waar je een monkey bar kunt kopen. De volwassen uitvoering wordt verkocht in webshops zoals Bol maar kun je ook bij de meer gespecialiseerde shops bestellen. Het voordeel van een gekende webshop als bol is natuurlijk de snelle levering en de zekerheid dat je tevreden zult zijn van je aankoop.


9. Waar moet je op letten bij een aankoop?


Het belangrijkste om op te letten bij aankoop is dat de stokken een goede grip hebben. De modellen die je ziet in de fitnesscentra en hindernisbanen hebben meestal goede anti slip stokken. Zeker op een (outdoor) hindernisbaan of een obstacle run is dit erg belangrijk aangezien er nog water/modder/... aan de handen kan blijven kleven zijn.


10. Kan je het toestel beste in de tuin of buiten plaatsen?


Dit is een persoonlijke keuze. Ook zal het afhangen van hoe groot je tuin is. Indien je een behoorlijk grote monkey bar wilt kan buiten natuurlijk al snel een betere keuze zijn. Maar het grote voordeel van het plaatsen van het toestel in je tuin is dat je het lekker dicht in de buurt hebt. Hierdoor zal je er hoogstwaarschijnlijk vaker gebruik van maken.

Anne-Marie Jonker


Anne-Marie is in het beroepsleven actief als personal trainer. Ze onderzoekt dan ook steeds de beste manieren om sportprestatie's te verbeteren zowel op vlak van (sport)voeding, uitrusting als trainingsschema's op maat. Lees meer over haar op onze teampagina.

Anne-Marie Jonker

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}