gepubliceerd op april 29

Laatste bijgewerkt op 28 juni 2020  

Tips om gezond te blijven eten tijdens zelf-isolatie

Helaas lijkt het er op dat we nog niet onmiddellijk van de COVID-19 pandemie verlost zijn. Hoewel er licht is aan het eind van de tunnel, blijkt het voor heel wat mensen moeilijk om gezond te blijven eten en voldoende te bewegen tijdens deze moeilijk periode.

Om je wat op weg te helpen hebben we enkele tips geschreven die je kunnen helpen om toch gezond te blijven eten. Deze tips zijn altijd van toepassing maar zijn nu nog belangrijker om ervoor te zorgen dat je een optimale weerstand hebt om zo de kans om besmetting te verkleinen.

Tip 1: Eet voldoende fruit en groeten

gezonde groenten en fruit

Het is niet altijd even gemakkelijk om vers fruit en verse groenten te kopen, thuis te bewaren en klaar te maken tijdens een lockdown. Vooral wanneer je het advies krijgt om zoveel mogelijk thuis te blijven. Maar het blijft belangrijk om voldoende fruit en groenten te eten.

Wanneer je de mogelijkheid hebt om verse producten te kopen kan je er goed aan doen om een deeltje in te vriezen voor later. De meeste voedingstoffen, vitamines en smaak worden op die manier goed bewaard.

Ook kun je met de verse groenten grote porties soep, stoofpotjes of andere gerechten maken waardoor de houdbaarheid wat langer is en je er enkele dagen van kunt eten. Deze gerechten kun je overigens ook invriezen om op een later tijdstip te nuttigen.

Tip 2: Maak gebruik van gezonde gedroogde versies, of versies in blik wanneer je geen verse producten kunt kopen

Verse producten is bijna altijd de beste keuze. Maar wanneer deze niet voor handen zijn, zijn er veel gezonde alternatieven die je lang bewaard kunnen worden.

Bonen en erwten in blik bijvoorbeeld, leveren heel wat nodige voedingsstoffen en kunnen maandenlang, tot zelfs jarenlang bewaard worden. Deze ingrediënten kun je overigens in heel wat gerechten verwerken.

Vette vis zoals sardienen, makreel en zalm in blik zijn een rijke bron van proteïnen, omega 3 vetten en een hele resem aan vitamines en mineralen. Je kunt ze gebruiken voor op de boterham, in salades, pasta gerechten of je kunt ze verwerken als een deel van een warme maaltijd.

Groenten zoals tomaten in blik bevatten minder vitamines dan verse producten maar zijn een goede optie om op terug te vallen wanneer het moeilijk is om verse producten of ingevroren producten te gebruiken.

Gedroogde voeding zoals gedroogde bonen, linzen, kikkererwten, rijst, couscous of quinoa zijn ook voedingsrijke opties die lang bewaard kunnen worden. Bovendien zijn lekker, betaalbaar en vullen ze goed. Havermout met water of melk kan dan weer een uitstekende keuze zijn als ontbijt dat je kunt afwerken met wat yoghurt, gesneden fruit of rozijnen.

Tip 3: Zorg voor een voorraad gezonde snacks

gezonde snacks

Wanneer we constant thuis zijn, is het verleidelijk om regelmatig naar de voorraadkast of koelkast te gaan om wat te snacken.

In plaats van te kiezen voor snoep, chips of andere suikerbommen, zorg je beter voor een voorraad gezonde snack opties. Denk daarbij aan noten, kaas, yoghurt (liefst ongesuikerd), gesneden of gedroogd fruit, gekookt ei … Deze snacks bevatten goede voedingswaarden, vullen beter en helpen om een gezonde leefstijl te behouden.

Heb je voldoende tijd, dan is dit misschien wel het ideale moment om zelf gezonde snacks te leren maken. Probeer het eens met haverkoekjes, suikervrije pannenkoeken of bananenbrood.

Tip 4: Beperk bewerkte voeding

Probeer te allen tijde bewerkte voeding binnen de perken te houden. Kant-en-klare maaltijden, snacks en toetjes .. bevatten vaak te veel verzadigde vetten, suiker en zout. Als je dan toch bewerkte voeding koopt, let op de verpakking en probeer voor de versie te kiezen met het minst verzadigd vet, suiker en zout.

vermijd frisdrank en bewerkte voeding

Probeer ook frisdrank en andere suikerrijke dranken te beperken. Drink in plaats daarvan voldoende water. Fruit of groenten toevoegen aan je water kan een goede manier zijn om je water wat meer smaak te geven. Probeer daarvoor wat te experimenteren met wat je het liefste eet. Probeer bijvoorbeeld eens; limoen, komkommer of bessen.

Tip 5: Maak van koken en samen eten een waardevol gezinsmoment

Samen eten en koken, met je gezin of (virtueel via bijvoorbeeld Zoom) met vrienden, kennissen of andere familieleden, is een mooie manier om niet te vereenzamen. Bovendien zal het je inspireren om gezonder te koken, misschien wat nieuwe gerechten te leren kennen… maar vooral een gezellig moment te beleven.

Probeer daarom om op vast tijdstippen te koken en te eten. Het zal je helpen je routine goed te bewaren. Een goede routine zal dan weer helpen om je stress-niveau onder controle te houden wat opnieuw een betere weerstand betekent.

Nog enkele hygiëne tips

  • Was je hand voldoende met zeep en water gedurende minstens 20 seconden alvorens je eten begint klaar te maken
  • Gebruik verschillende messen om ongekookt vlees en vis te snijden
  • Kook je voeding op de aanbevolen temperatuur
  • Let goed op de houdbaarheidsdatum van producten
  • Verwerk verpakkingen en voedingsafval op een zo hygiënisch mogelijke manier
  • Was je handen met zeep en water gedurende minstens 20 seconden alvorens je gaat eten. Let hierbij bijzonder goed op dat ook kinderen dit doen.
  • Gebruik altijd proper bestek en propere borden/kommen..

Met deze tips kun je je weerstand verbeteren wat er niet alleen voor zal zorgen dat je minder vatbaar bent voor Corona maar ook voor andere ziektes en kwaaltjes zoals een gewone verkoudheid.


Daarnaast geef ik graag nog mee dat ook voldoende bewegen kan helpen om de calorieën van die (gezonde) voeding te verbranden. Ga je daarbij je buikspieren trainen, wat trainen op een goede hometrainer of gewoon op de loopband gaan rennen, maakt daarbij niet zo heel erg veel uit. Zolang je maar voldoende beweegt in je training 😉

Heb jij nog tips dat je graag wilt delen?

Dan horen we ze graag hieronder bij de reacties op dit bericht.

Deze artikels vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter.

Je emailadres zal niet gepubliceerd worden. Velden met een * zijn vereist.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}