gepubliceerd op oktober 9

Laatste bijgewerkt op 29 september 2020  

Snel afvallen met een loopband: Tips en trainingsschema

Als je snel wilt afvallen dan moet je meer doen dan enkel minder en/of gezonder eten. Je zult ook voldoende moeten bewegen om meer calorieën te verbranden. Een cardio apparaat zoals een loopband kan hierbij helpen. Omdat snel afvallen met een loopband op verschillende manieren kan, hebben we hier onze ervaringen en beste tips neergeschreven.

Afvallen met een loopband

Ervaringen afvallen met loopband

Toen ik in 2016 besloot om mijn leven om te gooien en te streven naar een gezondere leefstijl (en een slanker lichaam), heb ik me goed ingelezen over alles wat met voeding en afvallen te maken had.

Zo kwam ik te weten dat enkel een aangepast dieet voor mij niet voldoende zou zijn om mijn streefgewicht te bereiken. Ik wou namelijk niet gewoon afvallen maar ik wou snel afvallen.

Om dat te kunnen bereiken zou ik meer moeten bewegen. Iets waar ik op zich geen probleem mee heb maar de trip naar de sportschool of buiten hardlopen in weer en wind, dat vond ik niet het meest aangename idee.

Calorieverbruik op een loopband

Ik heb toen beslist om een loopband voor thuis aan te schaffen. Met een fitnessapparaat in huis vond ik het heel wat gemakkelijker om in mijn drukke leven tijd te voorzien om te sporten.

Ik kocht destijds de Focus Fitness Jet 2 en was op zich wel tevreden van dit apparaat. Achteraf gezien had ik beter gekozen voor Focus Fitness Jet 9 iPlus zodat het apparaat wat langer mee kon gaan. Ik was de Focus Fitness Jet 2 namelijk sneller dan verwacht ontgroeid en had nood aan een loopband dat wat intensiever gebruik aan kon.

Door tijdens mijn periode dat ik wou afvallen, regelmatig te wandelen en hardlopen op de loopband, heb ik erg snel heel wat kilo’s verloren. Naarmate ik meer begon te trainen, ontdekte ik ook welke soort trainingen de beste resultaten opleverden.

Vanuit die ervaringen bij het afvallen door een loopband geef ik je graag volgende tips mee.

Ervaringen van anderen

"Jarenlang heb ik verschillende diëten geprobeerd maar met weinig resultaat. Toen ontdekte ik dat ik ook meer moest bewegen. Daarom heb ik een loopband voor thuis gekocht. Ik ben begonnen met enkel wandelen en daarna pas hardlopen. Op die manier ben ik reeds 7 kilo afgevallen en heb ik bijna mijn streefgewicht bereikt."


 Lucinda Geboer

richard clemens valt af op loopband ervaring

"Ik ben altijd redelijk sportief geweest. Toch kwamen er in de loop der jaren aardig wat kilo's bij. Ik wijt dit voornamelijk aan mijn bureaujob. Om die overtollige kilo's opnieuw af te vallen besloot ik een loopband te kopen. Dankzij die loopband en een licht gewijzigd dieet heb ik 10 kilo verloren. Dat is meer dan waar ik van had durven dromen."


 Richard Clemens

TIP 1: Geen duurtraining

oefeningen om af te vallen met een loopband

Als je wat inleest op het internet, dan ontdek je al snel dat je pas vet gaat verbranden na x minuten sporten. En tot op zekere hoogte is dat absoluut geen leugen. Maar bij die uitspraak moet je wel rekening houden met de intensiteit van je training.

Als je een lange training doet op lage intensiteit ga je uiteraard minder calorieën en vet verbranden dan wanneer je een lange training doet op hoge intensiteit.

Daarom raad ik aan om geen duurtraining te doen wanneer je net begint. Bij duurtraining train je namelijk ook je spieren. En spieren brengen ook gewicht met zich mee.

Op lange termijn wil je uiteraard vet verliezen én spieren kweken. Maar het kan soms op korte termijn wat demotiverend werken. Wanneer je veel duurtrainingen doet, gezond eet, voldoende rust en er dan op de weegschaal alsnog geen gewicht van af gaat, dan heb je er misschien niet zo veel zin meer in.

Dat wil zeker niet zeggen dat ik duurtrainingen niet aanbeveel. Maar om te starten zijn er andere trainingen waar je meer aan zult hebben.

TIP 2: Intervaltraining met helling

Een veel betere optie als je snel wilt afvallen op een loopband is een intervaltraining met helling.

Door in intervallen te werken, gaat je hartslag snel omhoog en probeer je die zo snel mogelijk terug naar omlaag te krijgen tijdens rustperiodes. 

Beter uithoudingsvermogen door intervaltraining op een loopband

De helling helpt je nog extra om je hartslag naar omhoog te krijgen.

Bovendien is het ook een training dat veel minder snel begint te vervelen, het houdt alles interessant waardoor de workout sneller dan je denkt voorbij is. Lees ook eens ons artikel over intervaltrainingen met helling.

TIP 3: HIIT Training

Ik snap het. Je hebt niet altijd de tijd om een uitgebreide training te doen. Soms is je leven nu eenmaal te druk om 45 minuten tot anderhalf uur te sporten.

Ook bij mij was dit soms het geval. En zelfs nu, ook al heb ik ondertussen een goede routine gevonden, soms komt er iets dringend tussen waardoor sporten moeilijker is.

Maar dat wilt niet zeggen dat het onmogelijk is. Met een HIIT training heb je een volwaardige workout gedaan op amper 20 minuten. Maar ik waarschuw je, zo’n HIIT training, dat is best intensief!

Ik raad aan om het bij de intervaltrainingen te houden. Die duren iets langer maar gaan je beter helpen afvallen en gaan je op weg helpen naar duurtrainingen.

Op dagen waar je nu eenmaal beperkte tijd hebt, kun je gaan voor een HIIT training. De combinatie van intervaltraining en HIIT training, indien goed en consistent uitgevoerd, zal tot verrassend goede resultaten leiden.

Trainingsschema om af te vallen met een loopband

Mijn favoriete schema om af te vallen door een loopband ziet er als volgt uit:

  • Sprint van 30 seconden op een niet te steile helling
  • Herstelperiode van ongeveer 60 seconden
  • Sprint van 30 seconden op een niet te steile helling
  • Herstelperiode van ongeveer 60 seconden
  • Sprint van 30 seconden op een niet te steile helling
  • Herstelperiode van ongeveer 60 seconden

Als bovenstaand goed gaat, kun je overgaan naar 4 sprints van 1 minuut. En tussen elke sprint een herstelperiode van ongeveer 60 seconden.

Op termijn kun je gaan voor meer sprints en de sprints verlengen tot twee minuten.

Extra tip

Het moeilijkste bij een HIIT training is om je krachten te doseren. Het kan daarom handig zijn om een hartslagmeter te gebruiken zodat je na je 2e sprint nog verder kunt. Persoonlijk gebruik ik liefst deze.

Kenny Thoma

Hieronder een interessant video over de HIIT workout van 20 minuten op een loopband.

Afvallen door te wandelen op een loopband

Vaak krijg ik de vraag of je ook kunt afvallen door te wandelen op een loopband. Jazeker, dat kan. Je hoeft daarom niet eens te wandelen op een loopband maar kunt ook gewoon naar buiten toe.

Helaas laat het weer hier het niet altijd toe om een aangename wandeling te maken. Dan is een wandeling op een loopband een mooi alternatief.

Net zoals bij hardlopen verbrand je ook tijdens het wandelen calorieën. Het mag dan wel in veel mindere mate zijn, maar het is beter dan niets. En als het voor jou een minder grote drempel is om meer te bewegen, is dit zeker een goede keuze.

Tijdens het wandelen op een loopband aan 5 km/u verbrand je ongeveer 60 calorieën per kilometer. Stap je aan een steviger tempo, bijvoorbeeld 6,5 km/u, dan mag je rekenen op zo’n 70 verbrande caloriën per kilometer. Lees ook eens ons artikel over calorieverbruik op een loopband.

Hoeveel moet je wandelen om af te vallen?

Wel, als je voeding hetzelfde blijft zul je elke dag 5 km moeten wandelen om ongeveer een kilo lichaamsvet per maand te verliezen. Dat lijkt misschien niet spectaculair maar is eigenlijk best veel.

Al moeten we daar natuurlijk bij vermelden dat hardlopen een veel beter resultaat zal geven.

Combineer deze beweging op een loopband met een gezond eetpatroon in een goed uitgebalanceerd dieet, en je zult al snel het verschil merken aan je lichaam.

Over de auteur

Anne-Marie is in het beroepsleven actief als personal trainer. Ze onderzoekt dan ook steeds de beste manieren om sportprestatie's te verbeteren zowel op vlak van (sport)voeding, uitrusting als trainingsschema's op maat. Lees meer over haar op onze teampagina.

De 10 beste oefeningen voor thuis om af te vallen

Anne-Marie Jonker

Deze artikels vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter.

Je emailadres zal niet gepubliceerd worden. Velden met een * zijn vereist.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}