Afvallen met een loopband

By Kenny Thoma | Loopbanden

okt 09

Steeds meer mensen zijn bewust met hun voedingspatroon bezig. Door een gezond voedingspatroon te hanteren, is het namelijk mogelijk om van de overtollige kilo’s af te komen. Maar, daarbij moet men uiteraard ook voldoende beweging hebben. 

Afvallen met een loopband

Het advies is dan ook om dagelijks minimaal een half uur te bewegen. Daarmee blijf je vitaal én kan je dus ook van de overtollige kilo’s af komen. Wist jij dat het mogelijk is om veel af te vallen door gebruik te maken van een loopband?

Ja, een loopband is een uiterst efficient middel om van de overtollige kilo’s af te komen. Bovendien brengt een loopband unieke voordelen met zich mee, maar daarover kan je later meer lezen in dit artikel.

Loopband als calorieverbrander

Als je af wenst te vallen, is het uiteraard wenselijk dat je calorieën gaat verbranden. Door deze calorieën te verbranden, kan je van de overtollige kilo’s af komen. Maar, hoeveel calorieën kan je dan met behulp van een loopband kwijtraken? Wij zijn op onderzoek uitgegaan en hebben onderstaande lijst samengesteld. In deze lijst kan je het aantal kilocalorieën zien die je per minuut op een loopband kunt verbranden:

  • Loopband: 17 kcal per minuut
  • Hometrainer: 14 kcal per minuut
  • Crosstrainer: 13 kcal per minuut
  • Roeiapparaat: 11 kcal per minuut

In bovenstaand lijstje hebben we bewust ook andere fitnessapparaten benoemd. Deze lijst laat namelijk duidelijk zien dat een loopband een ideale calorieverbrander is. Door 10 minuten op een loopband te lopen, kan je al 170 kcal verbranden. Moet je nagaan hoeveel kilocalorieën je gaat verbranden als je dagelijks een half uurtje op de loopband hard gaat lopen.

Welke trainingsvorm op een loopband?

oefeningen om af te vallen met een loopband

Als je hard gaat lopen, heb je de keus uit meerdere trainingsvormen. In grote lijnen kunnen we de volgende twee vormen onderscheiden: duurtraining en intervaltraining. Bij een duurtraining probeer je om een lange periode op hetzelfde tempo te lopen. Het gaat hierbij al snel om behoorlijk lange periodes, waarbij de snelheid dus constant gehouden wordt. Zo kun je bijvoorbeeld je voorbereiden op een marathon met een loopband.

Daarentegen kan je ook voor een intervaltraining kiezen. Bij een intervaltraining wissel je lage snelheden met hogere snelheden af. Door hiermee te variëren, kan je extra kilocalorieën verbranden.

Bij een loopband is het dan ook aan te raden om voor een intervaltraining te kiezen. Een training waarbij je bijvoorbeeld 5 minuten op een constant tempo loopt, waarna je vervolgens 2 minuten lang op een hoog tempo gaat lopen. Dat vervolg je weer met hetzelfde schema: 5 minuten constant tempo en 2 minuten hoog tempo. Bij een dergelijke training verbrand je simpelweg de meeste kilocalorieën op een loopband.

Hierbij kunnen wij je ook nog één handige tip meegeven: varieer met de hellingshoek. Op moderne loopbanden kan je de hellingshoek instellen, waarmee je in feite een helling voor jezelf kunt creëren. Je gaat daardoor ‘tegen een berg oplopen’. Dat maakt het niet alleen zwaarder, maar zorgt ook nog eens voor een betere vetverbranding. Een ideale hardlooptraining op een loopband bestaat dus uit een intervaltraining inclusief enige variatie op het gebied van de hellingshoeken.

Aandachtspunten bij het afvallen met een loopband

Ben je voornemens om een loopband aan te gaan schaffen? Wil je met deze loopband ervoor gaan zorgen dat je van je overtollige kilo’s af gaat komen? Dan heb je in ieder geval een verstandige keuze gemaakt. Bovenstaand lijstje laat duidelijk zien dat je met een loopband de meeste kilocalorieën per minuut kunt verbranden. Bij het afvallen met een loopband heb je wel te maken met enkele aandachtspunten.

Zo is het belangrijk om altijd op een veilige manier van de loopband gebruik te maken. Zet dus niet de loopband op een hoge snelheid en probeer er vervolgens op ‘te springen’. Nee, je kunt beter enkele minuten een warming up hebben. Dat betekent: een paar minuten op een lage snelheid rustig lopen en langzaamaan de snelheid ophogen. Als je eenmaal op je trainingssnelheid zit, kan je écht beginnen met je training.

Daarnaast is het ook van belang dat je een juist model loopband aanschaft. Wat is een juist model van een loopband? Je hebt tegenwoordig de keus uit behoorlijk veel verschillende modellen. De loopbanden hebben allemaal hun typerende eigenschappen. Zo kan je loopbanden vinden met een groot scherm waarop je naar een film kunt kijken.

Ook kan je loopbanden vinden met hartslagsensoren en handige opbergplekken voor bijvoorbeeld je bidon. We willen je dan ook graag aanraden om veel tijd te besteden aan het kopen van een loopband. Vergelijk de verschillende varianten en maak op die manier de beste keuze. De beste keuze is uiteindelijk een loopband die perfect op jouw wensen aansluit. Zorg vervolgens voor een intervaltraining schema inclusief variatie van de hellingshoek en profiteer van de gevolgen. Je verbrandt niet alleen veel kilocalorieën, maar je krijgt er ook nog eens een betere conditie van!

De voordelen van het kopen van een loopband

Je hebt hierboven veel informatie kunnen vinden over het afvallen met een loopband. De cijfers liegen er niet om. Je kunt behoorlijk veel kilocalorieën verbranden door hard te lopen op een loopband. Maar, moet je daarvoor iedere keer naar de sportschool? Nee! Je kunt namelijk ook zelf een loopband kopen en deze ergens in je huis neerzetten. Dit brengt enkele zwaarwegende voordelen met zich mee.

Een absoluut voordeel is dat je te allen tijde over je loopband kunt beschikken. Als jij op een avond zin hebt om hard te lopen, is de loopband vlakbij je. Je hoeft niet meer de deur uit om te gaan trainen. Je kunt dus in feite vanuit je eigen huis aan de slag gaan met het verbranden van de kilocalorieën.

Daarnaast hebben veel hedendaagse modellen van een loopband een geheugenfunctie. Met deze functie is het mogelijk om bepaalde trainingsschema’s op te slaan en in de toekomst wederom te gebruiken. Uitermate handig, zeker als jij de enige gebruiker van de loopband bent. Ook kan je sommige loopbanden aan je smartphone koppelen, zodat je continue je hardloopprestaties via je smartphone in kunt zien. Nóg meer reden om zelf een hardloopband aan te schaffen!

About the Author

Kenny Thoma is een fervent sporter. Hij is enorm vaak terug te vinden in de gym waar hij werkt als personal trainer en is daarnaast gepassioneerd door gezonde voeding en gezonde leefstijl in het algemeen.