.st0{fill:#FFFFFF;}

Tips, Trainen

Beste buikspierbanken

 8 juli 2020

​Door Anne-Marie Jonker

Een strakke buik dat mooi gespierd is ziet er niet alleen sportief en goed uit, het is ook nog eens hartstikke belangrijk voor je lichaam. Je buikspieren zijn namelijk de grootste spiergroep van je lichaam, en dienen een belangrijke functie. De buikspieren zorgen ervoor dat zowel je boven- als je onderlichaam goed worden ondersteund en spelen ook een rol bij de ademhaling.

De buikspieren zijn daarom van optimaal belang tijdens het hardlopen, draaien, en tal van andere acties, zoals springen en balans oefeningen. Door regelmatig je buikspieren te trainen voorkom je blessures, kun je beter zuurstof opnemen en zorg je ervoor dat jouw algemene conditie en sportprestaties verbeterd worden.

Er zijn vele verschillende manieren om je buikspieren efficiënt te trainen en een strakke buik te krijgen. Zo is één van de bekendste hulpmiddelen voor buikspieroefeningen de buikspierbank.

De buikspierbank is een hulpmiddel voor het uitvoeren van verschillende oefeningen, zoals de populaire crunches en sit-ups. De banken zijn eenvoudig te verstellen waardoor de mogelijkheden voor diverse oefeningen enorm worden.

Het grote voordeel van de banken is dat ze overal neer te plaatsen zijn. Hoewel het doel van elke buikspierbank uiteraard hetzelfde is, zijn er onderling vele verschillen. Elk type heeft zo zijn voor- en nadelen en de aankoop van de bank hangt met name af van persoonlijke voorkeuren en het gebruiksdoel.

Ben je benieuwd wat de mogelijkheden zijn en wil je meer te weten komen over de beste buikspierbank van 2020? Lees dan het onderstaande artikel en lees meer handige weetjes en tips voor het aanschaffen van de beste buikspierbank.

Beste compacte, inklapbare buikspierbank

Ben je opzoek naar een compacte buikspierbank die je eenvoudig in elkaar klapt? Dan is de BFAB10 buiktrainer echt wat voor jou. Plaats de bank in je badkamer, studeerkamer of woonkamer en berg hem na gebruik eenvoudig op. Dit model is ideaal voor je dagelijkse buikspieroefeningen zoals sit ups en crunches en biedt vele mogelijkheden.

De bank is gemaakt van zorgvuldig geselecteerde materialen en biedt de juiste stabiliteit en kwaliteit voor de kern basis buikspieren. 

De bank is niet zeer belastbaar wat inhoud dat de bank niet geschikt is voor het trainen met zware gewichten of voor zeer intensieve trainingen. Echter is het apparaat een prima ondersteuning voor de belangrijkste spiergroepen en biedt het daarvoor de juiste ondersteuning en comfort. Zo is de bank voorzien van een comfortabel rugleuning en zijn de beensteunen verstelbaar in maar liefst 9 verschillende posities. Daarmee kun je het apparaat volledig op jouw lichaam afstellen.

Pluspunten

  • Gemakkelijk op te bergen
  • Gemakkelijk te verplaatsen
  • Verstelbaar

Minpunten

  • Niet veel mogelijkheden
  • Niet zwaar belastbaar

Beste multifunctionele buikspierbank

Haal alles uit de kast met de multifunctionele Kettler Hector buikspierbank. Deze buikspierbank is ideaal om naast je buikspieren ook andere spiergroepen mee te trainen, zoals de been-, arm, borst- en de rugspieren, kortom je hele lichaam. De bank wordt daarom niet voor niets multifunctioneel genoemd. De mogelijkheden zijn enorm.

De bank is ook te gebruiken met losse halters waardoor je naar eigen voorkeuren de training lichter of zwaarder maakt. Ook kun je het apparaat geheel op jouw lichaam afstellen om zo een zo comfortabele positie in te nemen. 

De bank is eenvoudig in gebruik en makkelijk af te stellen en heeft comfortabele ergonomische armsteunen voor comfort en gemak tijdens elke oefeningen. Daarnaast heeft de bank handig verstelbare rugkussens waardoor de bank de optimale stabiliteit biedt. De bank is gemaakt van relatief licht materiaal, hierdoor verplaats je de bank eenvoudig. Echter maakt dit de bank ook wat minder belastbaar en dien je in acht te nemen dat de bank niet uitermate geschikt is voor zeer intens zware trainingssessies.

Pluspunten

  • Veel trainingsmogelijkheden
  • Goede ondersteuning

Minpunten

  • Niet zwaar belastbaar

Beste buikspierbank met gewichten

Ga je voor de complete trainingservaring? Dan is de Body-Solid GAB350 buiktrainer wellicht wat voor jou. Met deze buikspierbank ga je voor perfectie en zijn de mogelijkheden enorm. Zo train je met deze bank ook eenvoudig met gewichten en biedt de ab trainer de mogelijkheid tot het verhogen en verlagen van de weerstand met 50 mm halterschijven.

Met de Body-Solid GAB350 kun je prima een effectieve work out samenstellen voor dagelijks gebruik en zorg je ervoor dat elke spiergroep en kernspier aan bod komt tijdens de training. Let op, als je voor deze bank kiest komen er nog extra kosten bij voor de gewenste gewichten. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor halterstangen of schijven van 50mm.

Pluspunten

  • Mogelijkheid tot oefeningen met gewichten
  • Eenvoudig op- en afstappen

Minpunten

  • Neemt veel ruimte in beslag
  • Geen wieltjes, lastig te verplaatsen

Beste goedkope buikspierbank

Wil je jouw buikspieren effectief trainen en daar niet te veel geld aan uitgeven? Dan is de Tunturi AB20 Abdominal bench je ideale oplossing als ab trainer. De bank is eenvoudig en compact vanwege het handige neerklapmechanisme waarmee je de bank gemakkelijk in elkaar schuift. De buikspierbank is ideaal voor het uitvoeren van sit-ups en crunches en biedt tal van mogelijkheden voor de basis kernbuikspieren. Stel de bank eenvoudig in zoals jij dat comfortabel vindt en pas de moeilijkheidsgraad aan jouw capaciteiten aan. 

De Tunturi AB20 Abdominal bench heeft handige verstelbare beenrollen met foam vulling. Met deze rollen kun je jouw oefeningen comfortabel en ergonomisch uitvoeren. Daarnaast is het model stevig en stabiel en is de onderkant voorzien van antislip rubberen voetdoppen.

Pluspunten

  • Neerklapmechanisme
  • Neemt weinig ruimte in beslag

Minpunten

  • Geen wieltjes, lastig te verplaatsen

Beste professionele buikspierbank

Met de professionele Abcrunch SAB1300 buikspierbank kun je de sportschool voortaan wel overslaan. De Abcrunch SAB1300 is speciaal ontwikkeld om te werken aan een strakke en volledig afgetrainde buik. Doormiddel van de juiste ergonomische hoeken en ondersteuning, biedt deze bank de mogelijkheid om effectief de bovenste, de onderste en ook de schuine buikspieren te trainen, zonder dat er extra druk komt op de lage rugspieren. Het apparaat is eenvoudig af te stellen en heeft een zeer zware belastingcapaciteit van wel 145 kg.

De Abcrunch SAB1300 buikspierbank heeft een robuust frame met plek om je kogellagers en halterschuiven op te bergen. Ook biedt de bank ruimte om aan de achterzijde nog twee halterschijven te plaatsen. Met deze bank heb je dus altijd alles bij de hand voor een effectieve en complete work out. Als je van plan bent om veel te gaan trainen is deze bank absoluut een must have. Train je maar af en toe, en heb je weinig ruimte, dan is dit model wellicht te complex en kun je beter voor een simpel exemplaar gaan. 

Pluspunten

  • Veel trainingsmogelijkheden
  • Zwaar belastbaar

Minpunten

  • Neemt veel ruimte in beslag
  • Lastig op te bergen, geen wieltjes

Waar op letten bij aankoop van een buikspiertrainer?

Voordat je een buikspiertrainer gaat aanschaffen zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Bedenk bijvoorbeeld eerst waar je het apparaat gaat plaatsen. Heb je voldoende ruimte op om optimaal je favoriete oefeningen te kunnen uitvoeren?

Bepaal daarna welk budget je over hebt voor de aankoop. Ga je voor een volledig uitgeruste buikspierbank, of wil je een wat simpel en goedkoper exemplaar? Ook de simpelere modellen bieden de mogelijkheid om een effectieve training in elkaar te zetten. Het is uiteindelijk aan jezelf of je de voorkeur geeft aan een wat complexer model met meerdere mogelijkheden.

Bedenk daarnaast in grote lijnen wat voor oefeningen je wilt gaan uitvoeren. Wil je alleen de buikspieren trainen? Of wil je de bank ook gebruiken voor andere spiergroepen, zoals de armen en de benen.

Als je meerdere spiergroepen of kernspieren wilt trainen is het aan te raden om een multifunctionele bank aan te schaffen die veelvoudig te verstellen is en meerdere mogelijkheden biedt. 

Welke bank uiteindelijk jouw voorkeur heeft is afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeuren. Om je een klein beetje te helpen hebben we de belangrijkste factoren nog even op een rijtje gezet, namelijk de prijs, kwaliteit, grootte, verstelbaarheid en de belastbaarheid.


Prijs

Uiteraard is de prijs een belangrijke factor bij de aanschaf van een buikspiertrainer. Ga je voor een duur exemplaar of een wat goedkoper exemplaar? Om dit te beslissen kun je jezelf afvragen hoe vaak je er gebruik van gaat maken en wat jouw trainingsdoel is.

Als je echt alleen op de buikspieren wil focussen is een goedkoop apparaat voldoende en zijn deze modellen vaak voldoende voor de belangrijkste basis buikspieroefeningen. Wil je nog meerdere spieren trainen, en ook gebruik maken van gewichten? Dan kom je al snel in een wat hogere prijscategorie.


Kwaliteit

De meeste banken hebben een stevige frame en zijn ontworpen om veel gewicht te dragen. De banken gaan dus al snel een lange tijd mee en bieden voldoende stevigheid voor elk soort oefening.

Echter, de banken verschillen uiteraard wel in kwaliteit. Dit zit hem dan vaak in de mate van comfort en gebruiksvriendelijkheid. Een goede kwaliteit bank is eenvoudig in elkaar te zetten en heeft zo min mogelijk wrijving.

Ga je voor een hoogwaardige kwaliteit bank dan kun je rekening op comfortabele rugkussens en een goede en volledige ondersteuning. Kwalitatieve banken houden rekening met de materiaalkeuze en zijn vaak voorzien van hoogwaardige materialen zoals foamrubber en roestvrijstalen frames.


Grootte

Voordat je een buikspierbank aanschaft is het uiteraard van belang dat je goed let op de afmetingen van de buikspierbank. Daarmee kun je controleren of de bank optimaal in je ruimte past en of er voldoende ruimte overblijft om veilig te kunnen trainen.

Een grote buikspierbank is niet altijd even ideaal. Hoe groter het apparaat, hoe lastig het vaak is om het te verplaatsen en op te bergen. Als je een kleine ruimte hebt, kijk dan of het apparaat voorzien is van wieltjes en of je het gemakkelijk kunt verplaatsen.

Daarnaast is de grootte van belang voor een goed postuur. Controleer of de rugleuning voldoende lang is voor je rug en of de bank hoog genoeg kan worden afgesteld zodat je voeten nog op de grond kunnen staan wanneer je plat op je rug ligt. Hiermee ga je voor de meest stabiele positie tijdens het sporten.


Verstelbaarheid

Gebruik je de bank voor jezelf of ook voor andere? Als je de bank met meerdere personen gebruikt is de mate van verstelbaarheid absoluut van belang. Je kunt daarmee de bank namelijk helemaal naar jouw voorkeuren aanpassen en daarmee zorgen voor de ideale positie voor elke oefening.

De verstelbaarheid speelt ook een rol bij de moeilijkheidsgraad van de training. Zo zijn er banken die speciaal ontworpen zijn om extra gewichten toe te voegen waardoor je de oefening zwaarder of lichter kunt maken.

Hoe meer verstelbaar de bank is, hoe meer mogelijkheden de bank biedt. Daarmee kun je jouw training gehele naar wens samenstellen en leg je de lat voor jezelf steeds wat hoger.


Belastbaarheid

De belastbaarheid van een buikspierbank heeft betrekking op het gewicht waarmee de bank belast kan worden. De meeste banken zijn stabiel en bieden een zekere belastbaarheid voor doorsnee oefeningen en gewichten.

Wanneer je voor een professionele en zware work-out kiest, en hier extra zware gewichten aan te pas komen, is het aan te raden om voor een exemplaar te kiezen die extra zwaar belastbaar kan worden. Hiermee verzeker je een extra veiligheidscomponent en zorg je ervoor dat je optimaal stabiel blijft tijdens het uitvoeren van je oefeningen.

De meeste apparaten geven aan hoe zwaar het apparaat beladen kan worden. Onder vele experts wordt vaak aangehouden dat hoe zwaarder de bank belastbaar is, des te meer je ervan uit kan gaan dat het een betrouwbare en kwalitatieve bank is.

Voordelen van buikspieren trainen met een buikspierbank

Er zijn tal van voordelen van het trainen van buikspieren met een buikspierbank. De reden waarom sporters de bank aanschaffen verschilt echter onderling sterk. De een gebruikt de bank slechts voor de basis buikspieroefeningen en voor de ander dient het apparaat voor een volledige work out.

  • Veiliger voor je rug. Met een buikspierbank hoef je niet meer op de pijnlijke, harde en koude grond je dagelijkse oefeningen te doen. Het is niet alleen een stuk comfortabeler, maar ook veiliger voor je rug.
  • De buikspierbank biedt vele mogelijkheden. Van buik- en rugspieren tot been- en armspieroefeningen. De mogelijkheden zijn eindeloos.
  • Goedkoop alternatief voor de sportschool. Met de juiste oefeningen en toewijding heb je aan een goede bank voldoende. De maandelijkse kosten voor de sportschool wegen daarvoor niet op tegen de eenmalige aanschafkosten van een buikspierbank.
  • Goede motivatie. Plaats de bank op een dominante plek binnen je huis. Hierdoor word je gestimuleerd vaker te trainen. Het juiste materiaal kan een goede motivatie vormen. Je maakt het jezelf namelijk gemakkelijker en leuker, en daardoor aantrekkelijker om te sporten.

Thuis buikspierplezier zonder apparaten

Uiteraard is het niet noodzakelijk om een buikspierbank te hebben om je buikspieren te trainen. Ook zonder apparaten kun je thuis buikspierplezier hebben.

De mogelijkheden voor buikspieren zonder apparaten zijn enorm. Met een yoga- of fitnessmat en de juiste oefeningen kom je ook al een heel eind.

Probeer bijvoorbeeld de klassieke crunch op de mat, of de uitdagende plank met je ellebogen op de mat. Gaat het je goed af? Probeer je buikspieroefeningen dan een tandje zwaarder te maken met dumbbells of haltergewichten. Daarmee maak je de training een stuk intensiever. Pas de training geheel naar jouw voorkeuren aan en stel de oefeningen samen die voor jou van belang zijn.

Ook kun je op de mat oefeningen doen met andere hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld de ab wheel (ook wel ab roller genoemd), power belts of een elektrische spierentrainer. Met deze hulpmiddelen ga je voor extra controleerbaarheid van je spieren en daag je jezelf uit om meer uit elke oefening te halen. Zorg ervoor dat je de oefeningen altijd rustig en gecontroleerd uitvoert en je verdiept in de correcte houding die je hoort aan te nemen.

--> Bekijk ook ons bericht over de beste buikspierapparaten

Belangrijke tips voor een gespierde en strakke buik

Naast je buikspieren trainen, is het uiteraard van belang dat je een gezonde leefstijl aanhoudt. Alleen met de juiste voeding en discipline lukt het je om tot een wenselijk resultaat te komen.

Als je graag zichtbare buikspieren wilt is het van belang dat je een laag vetpercentage hebt. Hoeveel dit precies is, verschilt uiteraard per persoon. De een heeft meer aanleg voor zichtbare buikspieren dan de ander. Zorg er altijd voor dat je verantwoord vet verbrand en dat je altijd goed naar je lichaam blijft luisteren.

Daarnaast is het van belang dat je jouw trainingssessies blijft herhalen en volhouden. Een strakke en gespierde buik heeft tijd en doorzettingsvermogen nodig. Gun jezelf de tijd om aan jouw doel te werken en geef niet te snel op als je niet direct resultaat ziet. Dagelijkse inzet is niet altijd nodig. Wanneer je wekelijks minimaal twee keer aan jouw oefeningen werkt, merk je al snel resultaat.

Zorg dat je ernaast veel blijft bewegen, ontspan je spieren na een training voldoende, en let voortdurend op je voeding.

Een gespierde en strakke buik staat sportief op het strand en bij het zwembad, maar het er hard voor werken is lastig. Zorg dat het leuk blijft en dat je jezelf blijft uitdagen. Sporten hoort uiteindelijk niet alleen goed voor je lichaam te zijn, maar ook voor je geest. Sport samen met een vriend of vriendin en help elkaar. Hierdoor wordt het leuker en leer je van elkaar.

Anne-Marie Jonker


Anne-Marie is in het beroepsleven actief als personal trainer. Ze onderzoekt dan ook steeds de beste manieren om sportprestatie's te verbeteren zowel op vlak van (sport)voeding, uitrusting als trainingsschema's op maat. Lees meer over haar op onze teampagina.

Anne-Marie Jonker

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!