​​​​Loopbanden

Een loopband is een fitnessapparaat dat kan worden gebruikt om je conditie te verbeteren en om je vetpercentage omlaag te brengen. Tevens kan het worden ingezet voor revalidatie-doeleinden. Ben je op zoek naar de beste loopband voor thuisgebruik? Lees dan dit artikel.

Loopbanden

Soorten

Er bestaan verschillende soorten loopbanden. Zo zijn er de inklapbare varianten die je veel plaats in huis besparen, modellen met een hellingshoek, apparaten met of zonder hartslagmeter, elektrische en niet-elektrische varianten... En elk type heeft zijn voor- en nadelen. Hieronder hebben we de verschillende types opgelijst.

Geen idee waar te beginnen kijken? Dan kun je ook onze keuzehulp gebruiken om zo het ideale apparaat voor jouw vereisten te vinden.

Tip van de redactie

Bekijk zeker eens onze zorgvuldig opgestelde lijst met beste loopbanden voor 2020.

Elektrisch of niet-elektrisch

Wanneer je hebt besloten een loopband aan te schaffen, kun je op zoek naar een model dat voor jouw doeleinden het meest geschikt is. Een eerste onderscheid wordt gemaakt tussen niet-elektrische (manuele) en elektrische loopbanden. Bij een manuele loopband gebruik je de kracht van je voeten om de band voort te duwen. Bij een elektrische loopband wordt de band middels een motor en een riem aangedreven.

Tevens zijn elektrische loopbanden meestal voorzien van meer technische functies, zoals een display met daarop het aantal verbrande calorieën en je hartslag en de mogelijkheid om, tijdens gebruik, de hellingsgraad en de snelheid waarmee je loopt aan te passen. Een aantal modellen is voorzien van een waterfleshoFfituder of zelfs van audio- of videospelers.

Een elektrische loopband kopen

Wanneer je de loopband gaat gebruiken voor revalidatie, dus spierversterking of conditietraining, heb je een ander soort loopband nodig dan wanneer je een gevorderde loper die prestaties wil leveren bent. Voor revalidatie heb je vooral belang bij een loopband die comfort en steun biedt. Voor een ervaren loper, die intensief wil trainen, biedt een loopband met verschillende trainingsmogelijkheden meer uitdaging.

Elk type heeft zo z'n voordelen. Hieronder hebben we er enkele opgelijst.

Elektrisch

Het meest voorkomende en populairste type.

Voordelen

  • Hoog loopcomfort
  • Veel keuze
  • Meestal groot loopoppervlak

Niet-elektrisch

Ook wel de manuele loopbanden genoemd.

Voordelen

  • Meestal budgetvriendelijker
  • Kan overal geplaatst worden, niet afhankelijk van voeding
  • Meestal compacter

Inklapbaar

Één van de belangrijkste vereisten voor mensen is dat de hardloopband inklapbaar is. Op die manier kun je het toestel gemakkelijker opbergen zodat er minder ruimte in de kamer in beslag wordt genomen. Meestal zijn deze modellen ook voorzien van transportwieltjes. Gezien het zware gewicht van sommige modellen, is dat niet zozeer een overbodige luxe.

Tip van de redactie

Bekijk zeker eens onze zorgvuldig opgestelde lijst met beste loopbanden voor 2020.

Beste inklapbare keuze

4.5
focus fitness jet 2 loopband

Focus Fitness Jet 2

Een betaalbare en betrouwbare keuze, geschikt voor beginnelingen én gevorderde hardlopers.

  • Uitstekende kwaliteit
  • Hartslagmeter 
  • Ingebouwde trainingsprogramma's

Een inklapbare loopband is ideaal, wanneer je niet de ruimte hebt om je loopband, na gebruik, te laten staan waar hij staat. Inklapbaar houdt in, dat je het loopvlak naar de standaard toe kunt buigen. Daardoor kan de loopband ruimtebesparend opgeborgen worden. Het is wel belangrijk er bij aanschaf op te letten, dat het gemak van een inklapbaar model geen afbreuk doet aan de kwaliteit van de loopband. Het inklapbare frame mag niet van invloed zijn op de kwaliteit en het comfort van de loopband.

> Bekijk ook: Beste inklapbare loopbanden <

Voordelen van een loopband

Er zijn heel wat voordelen van een hardloopband in huis halen die alleen jij kunt gebruiken. Enkele van deze voordelen zijn:

Pros

  • Geschikt voor jong en oud, voor beginners, recreanten en ervaren sporters;
  • Je kunt hem gebruiken wanneer het jou uitkomt;
  • Biedt extra demping, waardoor je gewrichten en spieren minder zwaar belast worden bij het neerzetten van je voeten;
  • Je kunt kiezen voor een trainingsprogramma dat ervoor zorgt dat je jouw trainingsdoel op efficiënte wijze behaalt:
  • Bij uitstek geschikt om vet mee te verbranden.

Lees ook

Gezondheidsvoordelen van trainen op de loopband

Voordelen van een loopband voor thuis

Voor- en nadelen van een loopband

Tips bij loopband kopen

De uitdaging begint met het zoeken naar de loopband die voor jou het meest geschikt is. Er zijn onderling namelijk veel verschillen, in merk, specificaties en mogelijkheden. Het is raadzaam om voor jezelf eerst een paar vragen te beantwoorden alvorens tot aanschaf van een loopband over te gaan.

Bekijk waarvoor, hoe en waar je de loopband wilt gaan gebruiken: wil je hardlopen of wandelen, van welke functies wil je gebruik kunnen maken en hoe groot mag de loopband zijn? De breedte van het loopoppervlak is namelijk bepalend voor het comfort tijdens het lopen. Kies voor een loopoppervlak tussen de 40 en 45 cm wanneer je de loopband gebruikt om te wandelen en een oppervlak van 46 cm of meer voor hardlopen.

Tevens dien je rekening te houden met je gewicht. Een stevige loopband heeft een beter schokdempingssysteem en kan daardoor zwaarder belast worden dan een minder stevige loopband. Ook geldt: hoe zwaarder je de loopband belast, hoe belangrijker het vermogen van de motor van de loopband wordt.

Tip van de redactie

Bekijk zeker eens onze zorgvuldig opgestelde lijst met beste loopbanden voor 2020.

Calorieverbruik

Dat je calorieën verbrandt tijdens het lopen op een loopband is zeker, maar hoeveel precies is afhankelijk van een aantal factoren. Het hangt er onder andere vanaf hoe hard je loopt en op welk hellingspercentage je de loopband instelt. Ook je gewicht en lengte zijn van grote invloed op het verbrandingsproces.

Een voorbeeld: een man die 80 kilo weegt en hardloopt met een snelheid van 10 km per uur zal ongeveer 834 kilocalorieën per uur verbranden. Een vrouw van 70 kilo verbrandt op diezelfde snelheid ongeveer 730 kilocalorieën per uur. Een tip voor wanneer je wilt afvallen op een loopband is, dat je het hellingspercentage iets moet verhogen en je loopsnelheid juist verlagen.

Afvallen met een loopband

Wandelen en hardlopen zijn allebei goede manieren om af te vallen, ook op een loopband. Onderzoek heeft uitgewezen, dat een loopband de beste calorieverbrander is van alle cardio-apparaten.

Wat je niét moet doen, wanneer je wilt afvallen, is lange tijd op dezelfde snelheid rennen. Hierdoor gaat je lichaam wennen aan de inspanning, waardoor het op den duur alleen maar zuiniger met de verbranding om zal gaan. Hierdoor val je dus niet af. De beste manier om met een loopband af te vallen, is door te trainen op een lage snelheid, waarbij je varieert met de hellingshoek.

Welke spieren train ik?

Een loopband is een fitnessapparaat waarmee je afvalt en waarmee je conditie kunt opbouwen. Het is tevens een perfect middel om je spieren te trainen. Tijdens een goede workout op een loopband train je je hele onderlichaam. 

De spieren in je bovenbenen worden aan het werk gezet bij het afzetten. Wanneer daarna je onderbeen in de richting van je billen gaat, span je je hamstrings aan. Hierbij span je je bilspieren aan, zodat je je heupen recht kunt houden om te zorgen dat er niet te veel druk op je liezen komt.
Wanneer je landt op je voet, worden je kuitspieren aangespannen. De intensiteit van een training kun je, indien gewenst, zwaarder maken door het hellingspercentage te verhogen.

Naast de been- en bilspieren worden ook je buikspieren getraind. Deze spieren zorgen er namelijk voor, dat je bovenlichaam stabiel blijft tijdens het lopen. Je buikspieren werken als een soort schokdempers en kunnen, net als je knieën, de impact van het neerkomen van je stappen opvangen. Bij het lopen op een hoger tempo gaat je bovenlichaam heen en weer; bij deze beweging komen de schuine buikspieren in actie. Ook je rugspieren zorgen voor een stabiele houding tijdens het lopen. Dat is belangrijk om een hoger tempo vol te houden.

> Lees meer over welke spieren je traint op een loopband <

Tip van de redactie

Bekijk zeker eens onze zorgvuldig opgestelde lijst met beste loopbanden voor 2020.

Soorten loopbanden

Functies

Loopbanden zijn verkrijgbaar in vele verschillende soorten en maten. Daarnaast is er bij de verschillende modellen onderscheid in bijvoorbeeld het soort display. Er zijn displays in grijstinten en in kleur. Je kunt er op aflezen wat je doet en/of al gedaan hebt en je vorderingen bekijken.

Daarnaast geven de meeste displays snelheid, afstand en tijdsduur weer. Vaak is het tempo van de loopband ook aan te passen via het display. Wanneer je met meerdere mensen gebruik maakt van een loopband, is een multi-user-display aan te raden. Bekijk welk type het best bij jou past én welke extra functies jou aanspreken.

De mate van schokdemping is ook van groot belang bij de aanschaf van een voor jou geschikte loopband. Wanneer je er intensief op gaat hardlopen, heb je een betere schokdemping nodig dan wanneer je de band gebruikt om erop te wandelen. Schokdemping beschermt je gewrichten tegen de impact van de schokken tijdens het lopen, waardoor je op een comfortabele manier kunt trainen.

Hartslagmeter

Om nog meer en beter inzicht te krijgen in je trainingen, kun je ervoor kiezen gebruik te maken van een hartslagmeter. Een hartslagmeter biedt je de mogelijkheid te trainen in verschillende hartslagzones, zodat je traint met een intensiteit die perfect is afgestemd op jouw trainingsdoel. Meestal wordt de hartslag gemeten met zogenaamde handpulssensoren.

Elke hartslagzone heeft een eigen functie. Om af te vallen, moet je binnen de vetverbrandingszone blijven. Je hartslagmeter zal deze zone precies aangeven. Trainen binnen weer een andere zone kan je helpen je hart-longconditie te verbeteren.

Hellingshoek

Wil jij, als ervaren lopen, je trainingen nóg uitdagender maken, dan kan dit door te kiezen voor een loopband met een hellingshoek. Hiermee kun je het loopvlak in hoogte verstellen, waardoor het lijkt op je bergop loopt. Je workout wordt dan een stuk pittiger, je verbrandt meer calorieën en je gebruikt andere spieren.

De hellingshoek wordt vaak aangegeven in een percentage of als level. Bij sommige loopbanden moet je de helling handmatig aanpassen, bij anderen kan dat elektrisch via het display of door de armsteunen gebeuren.

Snelheid

Elke loopband heeft een maximale snelheid, wat natuurlijk een belangrijk aspect is bij aankoop. Welke maximale snelheid voor jou geschikt is, hangt af van je trainingsdoelen. Wanneer je gaat wandelen of joggen, is een maximum snelheid van 15 km voldoende, maar wanneer je wilt hardlopen en regelmatig een sprintje wilt trekken, heb je toch echt een hogere maximum snelheid nodig.

Een punt van aandacht is wel, dat je loopband, bij maximale belasting, meer geluid zal maken dan wanneer je onder de maximale capaciteit traint.

Belastbaar gewicht (van de loopband)

Loopbanden zijn verkrijgbaar in verschillende soorten en maten en ook de onderlinge verschillen in maximaal belastbaar gewicht zijn groot. Een persoon van 80 kg kan uiteraard probleemloos op een loopband met een maximaal belastbaar gewicht van 150 kg lopen. Wanneer daarentegen een persoon van 110 kg op een loopband met een maximaal belastbaar gewicht van 100 kg loopt, dan is de kans op schade aan de loopband zeker aanwezig.

Trainingscomputer

Zoals eerder gezegd, zijn er loopbanden met vrij basic displays. Anderen hebben meer mogelijkheden op het display, zoals de keuze uit verschillende trainingsprogramma’s. Ook hier kun je jouw persoonlijke keuze in maken. Wil je alleen een stukje wandelen of joggen? Of train je voor een wedstrijd en wil je precies kunnen volgen wat je vorderingen zijn en hoe ver je staat?

Met een trainingscomputer kun je een programma afwerken, waardoor je sneller je persoonlijke doelen kunt bereiken. Een standaard trainingscomputer geeft informatie door zoals je hartslag, calorieverbruik, afstand, tijd en snelheid. Uitgebreidere varianten beschikken over een groot aantal trainingsprogramma’s.

Tip van de redactie

Bekijk zeker eens onze zorgvuldig opgestelde lijst met beste loopbanden voor 2020.

Trainen

Steeds maar weer dezelfde training afwerken op je loopband wordt uiteindelijk nogal saai. Om gemotiveerd te blijven, is afwisseling tussen verschillende programma’s aan te raden. Afhankelijk van de doelen die je jezelf gesteld hebt, kun je kiezen voor een heuveltraining, een duurtraining of een intervaltraining.

Bij een heuveltraining wissel je vaak de hellingshoek van de loopband en zet je je been- en bilspieren aan het werk. Deze training is geschikt, wanneer je wilt afvallen.

Bij een duurtraining loop je een langere afstand. Je stelt hierbij het tempo niet al te hoog in, zodat je het goed vol kunt houden. Wanneer je nog kunt praten tijdens de training, weet je zeker dat het tempo niet te hoog ligt. Een duurtraining helpt je om langere afstanden te gaan lopen en om je conditie te verbeteren. Dankzij het lage tempo verbrand je veel calorieën, waardoor het ook een goede training is om af te vallen.

Bij een intervaltraining wordt hoge intensiteit afgewisseld met lage intensiteit. Deze trainingen zijn korter, maar ook intensiever dan andere trainingen. Door intervaltraining ga je sneller lopen, krijg je een betere conditie en val je ook nog eens af.

> Bekijk al onze trainingsschema's <

Relevante artikels