gepubliceerd op april 19

Laatste bijgewerkt op 25 april 2020  

Of je nu aan het trainen bent om een marathon te lopen, snel wilt afvallen met sporten of gewoon gezonder wilt leven, weten wanneer en hoe lang je moet sporten is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Uiteraard kunnen we allemaal naar ons lichaam luisteren, en onze fitness-routine hier op afstellen. Maar het is soms moeilijk om ons eigen lichaam goed in te schatten. Als we ons moe voelen is het niet altijd duidelijk of dit nu komt doordat we een vermoeiende dag achter de rug hebben waar ons lichaam van moet recupereren of we gewoon geen motivatie hebben om naar de sportschool te gaan.

Met dit artikel willen we meer duiding geven bij de vraag of elke dag sporten nu wel goed is voor je lichaam of net niét.

Hoe vind je een goede balans?

De goede balans tussen sporten en rusten is afhankelijk van heel wat verschillende factoren. Daarom is er ook geen exact getal dat we kunnen geven voor hoeveel keer per week je hoort te sporten. Dit is allemaal afhankelijk van je doelstellingen en wat je uiteindelijk met het sporten wilt bereiken.

De sportsessie zou moeten aangepast worden op precies wat je doelstellingen zijn en wat je wilt bereiken met die sportsessie. Iedereen is verschillend. Het spreekt voor zich dat iemand die traint voor een marathon er beter een andere sport frequentie op nahoudt dan iemand dat af en toe 5 km hardloopt om fit te blijven.

balans sporten

Naast je doelstellingen, speelt ook de sport een belangrijke factor bij het vinden van een goede balans. Als je krachttraining gaat doen waarbij je workout sessies opsplitst in spiergroepen, zoals bijvoorbeeld schouders en armen op maandag en benen op dinsdag dan kun je gerust 5 tot 6 keer per week sporten. Dat komt omdat je in dit laatste geval bewust bepaalde spiergroepen de tijd geeft om te rusten.

Als je daarentegen een liefhebber bent van fietsen, hardlopen of cardio zit het wat anders. Als je high-intensity en cardio trainingen het liefst doet, train je vaak alle grote spiergroepen in je lichaam en heeft je lichaam bijgevolg meer rustdagen nodig afhankelijk van de intensiteit van de sportsessie.

Probeer jezelf de limiet op te leggen om maximaal om de 2 dagen een workout te doen met hoge intensiteit. Dit is niet van toepassing voor een lichte training waarbij je gaat joggen of wat lichte cardio oefeningen doet. In tegenstelling tot spieren, heeft je cardiovasculair systeem niet zo’n uitgebreide rusttijd nodig.

Hoe weet je wanneer je teveel traint?

We willen allemaal het potentieel in onszelf ten volle benutten. We willen allemaal alles doen wat we kunnen om gezond te blijven door een goede workout routine te handhaven. Maar het is belangrijk om te weten dat te vele sporten even schadelijk is als te weinig.

Rust geven aan je lichaam is even belangrijk als je sportsessie. Uiteindelijk kan het zelfs zo zijn dat je spieren juist verkleinen in plaats van vergroten door ze te weinig rust te gunnen. Na een intense training heeft je lichaam tijd nodig om het weefsel tussen je spieren te herstellen en je glucose niveau terug op peil te brengen. Wanneer je lichaam rust, is het eigenlijk enorm productief. Het is net in de rustperiodes dat je vooruitgang maakt waar je voor getraind hebt.

sport blessure

Maak dus gebruik van die rustdagen en wees transparant en eerlijk met jezelf. Wanneer je fysiek moe bent, denk dan niet dat het een faling is in de zin van ‘ik had me door dit gevoel moeten slaan en wat cardio moeten doen’. Bekijk het eerder als een succes dat je lichaam rust nodig had om te herstellen van een vorige training. Lichte activiteiten zoals wandelen zijn natuurlijk wel geschikt om elke dag te doen.

Wanneer je nog steeds niet zeker bent of je lichaam nu beweging of net rust nodig heeft, let dan even op je spieren en gewrichten. Als je te veel traint, zul je het voelen. Wanneer je lichaam niet genoeg rust zul je eerst chronisch stijve spieren hebben waarna je chronische pijn in spieren en gewrichten kunt gaan voelen. Dit kan resulteren in moeite met slapen en ernstige complicaties. Bovendien, als je niet genoeg rust, zullen al je inspanning voor niets zijn en zul je geen vooruitgang boeken.

 Het is erg belangrijk om een trainingsprogramma op te stellen dat goed gebalanceerd is waarbij er veel aandacht besteed wordt aan de herstelperiode van je lichaam. Een foam roller gebruiken, goed stretchen of wat Pilates of Yoga in je rustdag inplannen zal je snel genoeg laten aanvoelen of je te veel traint of niet.

Het besluit

Een antwoord op de vraag of elke dag sporten goed is of net niet is moeilijk te beantwoorden. Het komt er op neer goed te luisteren naar je eigen lichaam. Wanneer je, zoals bij krachttraining, op verschillende dagen bepaalde spieren gaat isoleren om te trainen, dan kun je meer sessies in een week inplannen dan wanneer je telkens gaat hardlopen.

Wees eerlijk met jezelf. Wanneer je spierpijn voelt tijdens je sportsessie, geef je je lichaam beter een extra rustdag.

Het beste wat je kunt doen is krachttraining afwisselen met cardio training. Dat maakt het niet alleen gemakkelijker om meermaals per week te trainen, het is ook de ideale manier om spieren te kweken, af te vallen en/of vet te verbranden.

Over de auteur

Anne-Marie is in het beroepsleven actief als personal trainer. Ze onderzoekt dan ook steeds de beste manieren om sportprestatie's te verbeteren zowel op vlak van (sport)voeding, uitrusting als trainingsschema's op maat. Lees meer over haar op onze teampagina.

De 10 beste oefeningen voor thuis om af te vallen

Anne-Marie Jonker

Deze artikels vind je misschien ook interessant

Laat een reactie achter.

Je emailadres zal niet gepubliceerd worden. Velden met een * zijn vereist.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}