gepubliceerd op augustus 29

Laatste bijgewerkt op 29 augustus 2022  

Zijn druiven gezond? 16 voordelen

Mensen verbouwen al duizenden jaren druiven, waaronder verschillende oude beschavingen die ze vereerden om hun gebruik bij de wijnbereiding. Druiven vormen ook een snel en lekker tussendoortje dat je thuis of onderweg kunt eten.

Je vindt ze in verschillende kleuren, waaronder groen, rood, zwart, geel en roze. Ze zijn er ook in meerdere vormen, van rozijnen tot gelei tot sap. Er bestaan ook pit- en pitloze soorten.

Een trosje druiven biedt een schat aan gezondheidsvoordelen, vooral door hun hoge gehalte aan voedingsstoffen en antioxidanten. Maar zijn druiven gezond in het algemeen? Jazeker, het staat niet voor niets in de lijst met gezondste fruit.

Hier zijn de top 16 gezondheidsvoordelen van druiven.

1. Boordevol voedingsstoffen

Een portie druiven bevatten veel belangrijke voedingsstoffen. Slechts 1 kopje (151 gram) rode of groene druiven levert (bron):

  • Calorieën: 104
  • Koolhydraten: 27 gram
  • Eiwit: 1 gram
  • Vet: 0,2 gram
  • Vezels: 1,4 gram
  • Koper: 21% van de dagelijkse behoefte (DB)
  • Vitamine K: 18% van de DB
  • Thiamine (vitamine B1): 9% van de DB
  • Riboflavine (vitamine B2): 8% van de DB
  • Vitamine B6: 8% van de DB
  • Kalium: 6% van de DB
  • Vitamine C: 5% van de DB
  • Mangaan: 5% van de DB
  • Vitamine E: 2% van de DB


Zoals je ziet zijn druiven een rijke bron van koper en vitamine K. Koper is een essentieel mineraal dat betrokken is bij de energieproductie, terwijl vitamine K van vitaal belang is voor de bloedstolling en gezonde botten (bron, bron).

Druiven leveren ook goede hoeveelheden B-vitamines zoals thiamine, riboflavine, en B6. Zowel thiamine als riboflavine zijn nodig voor groei en ontwikkeling, terwijl B6 vooral nodig is voor de eiwitstofwisseling (bron, bron, bron).

SAMENVATTING
Druiven bevatten veel belangrijke vitaminen en mineralen, waaronder koper en vitamine B en K.

2. Goed voor je hart

Een portie druiven kan de gezondheid van het hart op verschillende manieren bevorderen.

Verlaagt hoge bloeddruk

Een portie druiven van 150g bevat 6% van de dagelijkse behoefte voor kalium. Dit mineraal is nodig om de bloeddruk gezond te houden (bron, bron).

Er zijn aanwijzingen dat kalium de bloeddruk helpt verlagen, vooral door je slagaders en aders te helpen verwijden. Het kan ook helpen natrium uit te scheiden en de vernauwing van slagaders en aders te voorkomen die anders de bloeddruk zou verhogen (bron).

Een overzicht van 32 studies stelde echter vast dat een zowel te lage als te hoge kalium inname tot hoge bloeddruk kan leiden. De onderzoekers adviseerden om vast te houden aan de huidige aanbeveling voor de dagelijkse inname van 4,7 gram (bron).

Verlaagt cholesterol

In druiven zitten verbindingen die kunnen helpen beschermen tegen hoge cholesterolgehalten door de opname van cholesterol te verminderen (bron).

In een 8 weken durende studie bij 69 mensen met een hoog cholesterolgehalte hielp het eten van 3 kopjes (500 gram) rode druiven per dag het totale en LDL (slechte) cholesterolgehalte te verlagen. Witte druiven hadden echter niet hetzelfde effect (bron).

Bovendien is aangetoond dat diëten die rijk zijn aan resveratrol – een antioxidant in druiven – zoals het mediterrane dieet het cholesterolgehalte verlagen (bron).

SAMENVATTING
Verbindingen in druiven kunnen beschermen tegen hart- en vaatziekten door de bloeddruk en het cholesterolgehalte te verlagen.

3. Rijk aan antioxidanten

Antioxidanten zijn verbindingen die de schade aan je cellen helpen herstellen die veroorzaakt wordt door vrije radicalen – schadelijke moleculen die oxidatieve stress veroorzaken. Oxidatieve stress wordt in verband gebracht met verschillende chronische gezondheidsaandoeningen, waaronder diabetes, kanker, en hartziekten (bron).

Druiven zijn rijk aan verschillende krachtige antioxidanten. De hoogste concentratie antioxidanten wordt gevonden in de schil en de pitten. Maar meerdere factoren kunnen hun concentratie beïnvloeden, waaronder druivensoort, rijpheid, opslag na de oogst, en omgevingsfactoren (bron).

Interessant genoeg blijven deze gunstige stoffen ook na de gisting aanwezig, en daarom is wijn ook een bron van antioxidanten (bron, bron).

Sommige druivensoorten bevatten een hoger gehalte aan anthocyanen, een klasse van flavonoïden die deze vruchten oranje, rode, blauwe, roze en paarse kleuren geven. Studies bij mensen en dieren wijzen erop dat anthocyanen hersen- en hartziekten kunnen helpen voorkomen of behandelen (bron, bron).

Andere belangrijke antioxidanten in deze vrucht zijn resveratrol en quercetine, die kunnen beschermen tegen hartziekten, hoge bloedsuikerspiegel, en kanker (bron, bron).

Druiven bevatten ook vitamine C, betacaroteen, luteïne, en ellaginezuur, die eveneens krachtige antioxidanten zijn (bron).

SAMENVATTING
Druiven zijn rijk aan antioxidanten, dat zijn heilzame plantaardige verbindingen die kunnen beschermen tegen chronische gezondheidsaandoeningen.

4. Antikanker effecten

druiven eten

Antioxidanten in druiven kunnen beschermen tegen bepaalde vormen van kanker (bron).

Resveratrol, een antioxidant in deze vrucht, kan helpen door ontstekingen te verminderen, als antioxidant te werken, en de groei en verspreiding van kankercellen in je lichaam tegen te houden. In feite is het onderzocht op zijn werking tegen talrijke vormen van kanker (bron, bron, bron, bron).

Druiven bevatten ook quercetine, anthocyanine, en catechine antioxidanten – die allemaal kankerbestrijdende effecten kunnen hebben (bron).

Proefbuis- en dierstudies tonen aan dat druivenextracten de groei en verspreiding van menselijke dikke darm- en borstkankercellen kunnen blokkeren (bron, bron, bron).

Bovendien bleek uit een 2-weekse studie bij 30 mensen dat diegenen boven de 50 jaar die 0,3-1 pond (150-450 gram) druiven per dag aten, verminderde markers van het risico op dikke darmkanker ervoeren (bron).

Hoewel meer menselijke studies nodig zijn, is een dieet met veel antioxidant-rijke voedingsmiddelen, zoals druiven, in verband gebracht met een lager kankerrisico (bron).

SAMENVATTING
Antioxidanten in druiven kunnen de groei en verspreiding van meerdere soorten kanker tegengaan, hoewel menselijk onderzoek ontbreekt.

5. Beschermt tegen diabetes en verlaagt bloedsuikerspiegel

Druiven bevatten 23 gram suiker per kopje (151 gram), waardoor je je misschien afvraagt of ze een goede keuze zijn voor mensen met diabetes (bron).

Als je kijkt naar hun score voor de glycemische index (GI) – een maat voor hoe snel een voedingsmiddel je bloedsuiker doet stijgen – zie je dat die varieert van 49-59, afhankelijk van de druivensoort (bron, bron).

Evenzo is de definitie van lage GI variabel, afhankelijk van de bron – sommigen beschouwen onder de 55 als laag, terwijl anderen onder de 50 als laag beschouwen (bron, bron).

Dit betekent dat de GI score van druiven kan variëren van laag tot gemiddeld, in welk geval ze je bloedsuikerspiegel in een langzaam of matig tempo kunnen verhogen, maar niet per se zullen laten pieken.

Bedenk echter dat het eten van te veel van een laag GI voedingsmiddel hetzelfde effect op je bloedsuikerspiegel heeft als het eten van een hoog GI voedingsmiddel. Het is dus het beste om druiven met mate te eten.

Bovendien kunnen verbindingen die in druiven gevonden worden helpen markers van de insulinerespons te verbeteren.

In een review van 29 studies bij 1.297 volwassenen verminderden druiven en druivensupplementen aanzienlijk de zogenaamde homeostatic model assessment of insulin resistance (HOMA-IR), een maat voor insulineresistentie (bron).

Met name de verbinding resveratrol kan het vermogen van je lichaam om insuline te gebruiken verbeteren door (bron, bron, bron):

  • de insulineresistentie te verminderen
  • de insulinegevoeligheid te verhogen
  • de betacellen van je pancreas, die insuline produceren, te beschermen
  • de insulineproductie verbeteren
  • het aantal glucosereceptoren op celmembranen verhogen

Je bloedsuikerspiegel in de loop van de tijd onder controle houden is belangrijk om je diabetesrisico te verminderen en diabetesgerelateerde complicaties te voorkomen.

SAMENVATTING
Hoewel druiven veel suiker bevatten, zijn ze door hun lage tot matige GI tamelijk veilig om met mate te eten als je diabetes hebt. Bovendien kunnen verbindingen in druiven beschermen tegen hoge bloedsuiker.

6. Goed voor je ogen

Plantaardige verbindingen in druiven kunnen beschermen tegen veel voorkomende oogziekten.

In een studie bij muizen bijvoorbeeld vertoonden degenen die druiven te eten kregen minder tekenen van beschadiging van het netvlies en hadden ze een betere netvliesfunctie dan muizen die de vrucht niet kregen (bron).

Bovendien bleek in een reageerbuisstudie resveratrol de netvliescellen in het menselijk oog te beschermen tegen ultraviolet A (UVA) licht. Dit kan je risico op leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD), een veel voorkomende oogziekte, verlagen (bron).

Volgens een review kan resveratrol ook beschermen tegen glaucoom, cataract en diabetische oogziekten (bron).

Bovendien bevatten druiven de antioxidanten luteïne en zeaxanthine, waarvan is aangetoond dat ze helpen de gezondheid van de ogen te behouden, de visuele prestaties te verbeteren, en veel voorkomende leeftijdsgebonden oogziekten te voorkomen (bron, bron).

SAMENVATTING
Druiven bevatten verschillende verbindingen – zoals resveratrol, luteïne, en zeaxanthine – die veel voorkomende oogziekten kunnen helpen voorkomen.

7. Verbetert geheugen, focus en gemoed

gekleurde druiven

Het eten van druiven kan het geheugen en de gezondheid van de hersenen stimuleren.

In een 12 weken durende studie bij 111 gezonde oudere volwassenen verbeterde het dagelijks innemen van 250 mg van een druivensupplement de scores op een test die aandacht, geheugen en taal meet aanzienlijk, vergeleken met de uitgangswaarden (bron).

Een andere studie bij gezonde jonge volwassenen toonde aan dat het drinken van 7,8 ounces (230 mL) druivensap zowel de stemming als de snelheid van geheugen-gerelateerde vaardigheden 20 minuten na consumptie verbeterde (bron).

Bovendien verbeterde in een studie met ratten 4 weken inname van resveratrol het leren, het geheugen en de stemming. Bovendien vertoonden de hersenen van de ratten tekenen van toegenomen groei en doorbloeding (bron).

Tenslotte kan resveratrol beschermen tegen de ziekte van Alzheimer door hersenontsteking te verminderen en amyloid-beta peptide te verwijderen, waarvan de ophoping in verband gebracht is met deze aandoening (bron, bron).

SAMENVATTING
Druiven bevatten verbindingen die het geheugen, de aandacht en de stemming kunnen verbeteren, en tevens beschermen tegen de ziekte van Alzheimer.

8. Ondersteunt gezondheid van de botten

Druiven bevatten veel mineralen die nodig zijn voor de gezondheid van de botten – waaronder kalium, mangaan, en vitamine B, C, en K, die osteoporose helpen voorkomen, een aandoening die leidt tot broze botten (bron, bron).

Bovendien tonen dierlijke en menselijke studies aan dat resveratrol de botdichtheid kan verbeteren (bron, bron, bron).

In een 8 weken durende studie bijvoorbeeld hadden ratten die gevriesdroogd druivenpoeder te eten kregen een betere botopname en calciumretentie dan ratten die het poeder niet kregen (bron).

Verder bleek uit een 2-jarig onderzoek bij postmenopauzale vrouwen dat inname van tweemaal daags 75 mg resveratrol de botmineraaldichtheid verbeterde en het botverlies vertraagde, waardoor het risico op grote botbreuken en heupfracturen verminderde (bron).

Menselijke studies ontbreken echter momenteel.

SAMENVATTING
Druiven bevatten vitaminen en mineralen die belangrijk zijn voor de gezondheid van de botten, hoewel meer onderzoek bij mensen nodig is.

9. Beschermt tegen bacteriën en schimmels

Verscheidene verbindingen in druiven kunnen beschermen tegen schadelijke micro-organismen (bron, bron, bron).

Zo heeft resveratrol antimicrobiële eigenschappen die de groei van bacteriën en schimmels zoals Campylobacter jejuni en Candida albicans afremmen (bron).

Het kan ook beschermen tegen door voedsel overgedragen ziekten. Bij toevoeging aan verschillende soorten voedsel helpt resveratrol de groei van schadelijke bacteriën, zoals E. coli, tegen te gaan (bron, bron).

Andere verbindingen in druiven met antimicrobiële activiteit zijn onder andere anthocyanen, die de celwanden van bacteriën kunnen vernietigen (bron).

Tenslotte zijn druiven een goede bron van vitamine C, die bekend staat om zijn voordelen voor het immuunsysteem (bron, bron).

SAMENVATTING
Druiven bevatten verschillende verbindingen die gunstige effecten kunnen hebben tegen schadelijke bacteriën en schimmels.

10. Vertraagt tekenen van veroudering en verlengt levensduur

Plantaardige verbindingen in druiven kunnen de veroudering en de levensduur beïnvloeden.

Onderzoek toont aan dat resveratrol tekenen van veroudering kan vertragen door de gunstige effecten van caloriebeperking na te bootsen, zoals vermindering van oxidatieve stress, verhoging van stressbestendigheid, en verbetering van de ontstekingsreactie (bron, bron).

Bedenk wel dat deze voordelen alleen in dierstudies gezien zijn.

Bovendien activeert resveratrol het SirT1 gen, dat geactiveerd wordt door caloriearme diëten en in verband gebracht is met een langere levensduur (bron, bron).

Resveratrol activeert ook sirtuin, een eiwit dat cellulaire processen als veroudering en celdood regelt (bron).

SAMENVATTING
Resveratrol, dat in druiven wordt aangetroffen, blijkt genen te activeren die in verband worden gebracht met langzamere tekenen van veroudering en een langere levensduur.

11. Verlaagt ontstekingen

Hoewel geringe ontstekingen een typische lichamelijke reactie zijn, speelt chronische ontsteking een sleutelrol in het ontstaan van langdurige gezondheidsproblemen zoals kanker, hartziekten, diabetes, artritis en auto-immuunziekten (bron).

Opvallend is dat anthocyaan- en resveratrolverbindingen in druiven in verband gebracht zijn met krachtige ontstekingsremmende eigenschappen (bron, bron).

Onderzoek toont aan dat beide verbindingen de expressie kunnen onderdrukken van ontstekingsmarkers als tumor necrose factor-alfa (TNF-alfa) en interleukine-6 (IL-6) (bron, bron).

Toch ontbreken studies waarbij druiven zelf betrokken zijn.

SAMENVATTING
Druiven bevatten verbindingen met ontstekingsremmende effecten, die op hun beurt kunnen beschermen tegen chronische ziekten.

12. Goed voor huid en haar

Resveratrol kan talrijke beschermende effecten op je huid en haar hebben.

In feite heeft deze verbinding aan populariteit gewonnen in cosmetische producten, omdat ze door de huidbarrière dringt en de collageenconcentratie verhoogt, en ook beschermt tegen UV-schade door blootstelling aan de zon (bron, bron).

Dierstudies tonen aan dat het effect van resveratrol op de collageenproductie een snellere wondgenezing kan bevorderen (bron).

Omdat oxidatieve stress en ontstekingen een rol spelen bij haaruitval, suggereert onderzoek dat resveratrol ook de haargroei kan bevorderen (bron).

Om te beginnen beschermt resveratrol de haarfollikels tegen schade door de omgeving. Het bevordert ook de snelle toename van belangrijke folliculaire cellen die de haargroei bevorderen (bron).

Niettemin ontbreken studies over de effecten van druivenconsumptie op huid en haar.

SAMENVATTING
De antioxidant resveratrol in druiven kan je huid beschermen tegen schade en de haargroei bevorderen, maar meer onderzoek is nodig.

13. Anti-obesitas effect

Zwaarlijvigheid kan je risico op meerdere gezondheidsaandoeningen verhogen, waaronder diabetes, hartziekten en kanker (bron).

Opmerkelijk is dat anthocyanen in druiven anti-obesitas effecten kunnen hebben. Het is dus een zeer geschikte soort fruit om mee af te vallen. Onderzoek bij ratten die een vetrijk dieet kregen, toont aan dat anthocyanen de toename van lichaamsgewicht kunnen onderdrukken en het vetgehalte in de lever kunnen verminderen (bron).

Bovendien bleek uit onderzoek bij dieren dat proanthocyanidine extract uit druivenpitten de niveaus van het volheidshormoon GLP-1 kan verhogen, wat de eetlust kan verminderen en de voedselopname kan verminderen (bron).

Niettemin ontbreken studies bij mensen. Maar we kunnen wel stellen dat druiven een soort afslankmiddel effect hebben en ergens een eetlustremmende werking hebben.

SAMENVATTING
Antioxidanten in druiven kunnen obesitas bestrijden door de eetlust te remmen en gewichtstoename te voorkomen. Onderzoek bij mensen ontbreekt echter.

14. Verlicht constipatie

Constipatie houdt in dat de ontlasting minder vaak dan gewoonlijk gepasseerd wordt en dat men een gevoel van onvolledige evacuatie heeft (bron, bron).

Dieetveranderingen zoals het verhogen van de vezel- en vochtinname zijn essentieel voor de behandeling, want uitdroging is een veel voorkomende secundaire oorzaak van constipatie (bron).

Vezels in hele vruchten zoals druiven kunnen de symptomen van constipatie aanzienlijk verbeteren door de tijd die de ontlasting nodig heeft om door je dikke darm te gaan te verkorten, en ook het gewicht van de ontlasting en de dagelijkse stoelgang te verhogen, vergeleken met vruchtensappen (bron).

Bovendien bestaan druiven voor 81% uit water, dus ze kunnen je helpen je hydratatiedoelen te bereiken (bron).

SAMENVATTING
Als een goede bron van water en vezels kunnen druiven helpen constipatie te verlichten.

15. Helpt beter slapen

Er zijn aanwijzingen voor een direct verband tussen voeding en slaap (bron).

In feite hebben studies vastgesteld dat druiven een natuurlijke bron zijn van melatonine, een slaapbevorderend hormoon dat je slaap-waakcyclus regelt (bron, bron, bron).

Interessant genoeg wordt melatonine vooral gevonden in druivenschil, waardoor het ook aanwezig is in producten als druivensap en wijn (bron).

Omdat melatonine hand in hand werkt met je interne klok, is de timing van de inname een essentiële factor om rekening mee te houden. Als je druiven eet om je te helpen slapen, streef er dan naar ze vroeg op de avond te consumeren.

SAMENVATTING
Druiven zijn een natuurlijke bron van melatonine, een hormoon dat je slaapkwaliteit kan verbeteren.

16. Gemakkelijk aan je dieet toe te voegen

Druiven zijn heerlijk, veelzijdig, en gemakkelijk in te passen in een gezond dieet. Hier zijn een paar manieren om ervan te genieten:

  • Eet druiven op zichzelf als ochtend- of middagsnack.
  • Blend met spinazie, komkommer, banaan, boerenkool, en munt voor een voedingsrijke smoothie.
  • Serveer boven op je favoriete yoghurt met fijngestampte noten en een drupje honing.
  • Geniet van bevroren druiven als een verfrissende zomertraktatie.
  • Gooi gehakte druiven over je salade naar keuze.
  • Combineer met in plakjes gesneden appels, aardbeien en pure chocolade voor een zoet maar gezond dessert.
  • Drink 100% druivensap.
  • Geniet met mate van rode wijn.

SAMENVATTING
Druiven zijn gemakkelijk om te snacken of aan je maaltijden toe te voegen. Druivensap en rode wijn – met mate – kunnen ook voordelen bieden.

Verse druiven vs. druivensap

Zowel druiven als druivensap delen meerdere gezondheidsvoordelen, maar de hele vrucht is over het algemeen gezonder.

Dat komt deels omdat het productieproces van druivensap – dat verhitting van het sap omvat om gisting te voorkomen – het gehalte aan antioxidanten met 44% kan verminderen (bron, bron).

Bovendien leveren vruchtensappen weinig tot geen vezels in vergelijking met hele vruchten, en hebben ze een hoger suikergehalte.

Er zijn aanwijzingen dat diëten met heel fruit in plaats van sap effectiever zijn voor gewichtsbeheersing, en wel om de volgende redenen (bron):

een tragere stijging van de bloedsuikerspiegel, wat voorkomt dat je bloedsuikerspiegel en insulinespiegel pieken en crashen
vertraagde maaglediging, wat het gevoel van volheid verhoogt en de voedselinname vermindert
Bovendien zijn er aanwijzingen dat slechts ongeveer 5% van de Amerikanen voldoet aan de aanbevolen vezelinname, die 38 en 25 gram per dag bedraagt voor mannen en vrouwen, respectievelijk (bron).

Je kunt er dus beter naar streven om waar mogelijk verse druiven te eten dan druivensap te drinken.

SAMENVATTING
Hoewel hele druiven en druivensap meerdere voedingsstoffen leveren, zorgt het eten van vers fruit voor een hogere inname van vezels en antioxidanten, plus een lagere suikerinname.

Biedt wijn gezondheidsvoordelen?

wijn druiven

Net als hele druiven en druivensap is wijn een goede bron van antioxidanten en biedt het tal van gezondheidsvoordelen (bron).

Onderzoek toont zelfs aan dat matige wijninname bescherming kan bieden tegen hartziekten, diabetes en zelfs kanker (bron, bron, bron).

Bedenk echter dat zwaar drinken – gedefinieerd als meer dan vier drankjes per dag – in verband wordt gebracht met een verhoogd risico op overlijden en hartziekten (bron, bron).

De huidige voedingsrichtlijnen van de V.S. bevelen aan je alcoholinname te beperken tot 1 drankje per dag voor vrouwen en 2 drankjes per dag voor mannen. Ter referentie: elke 5 ounces (150 mL) wijn staat gelijk aan 1 borrel (bron).

Toch kan een matige inname van wijn je gezondheid positief beïnvloeden, maar net als druivensap mist het het vezelgehalte van hele druiven.

Samenvatting

Net als volle druiven is wijn een goede bron van antioxidanten, en het biedt meerdere gezondheidsvoordelen. Overmatige inname kan echter tot nadelige gezondheidseffecten leiden.

Conclusie: Druiven bieden verschillende belangrijke voedingsstoffen en krachtige plantaardige verbindingen die je gezondheid ten goede komen. Hoewel ze suiker bevatten, lijken ze de bloedsuikerbeheersing niet negatief te beïnvloeden als ze met mate gegeten worden.

Antioxidanten zoals resveratrol zorgen voor de meeste van de voordelen van druiven, waaronder hun ontstekingsremmende, anti-diabetes en anti-kanker eigenschappen.

Ze zijn ook heel lekker en gemakkelijk aan je dieet toe te voegen. Voor de meeste voordelen kies je verse druiven boven druivensap of wijn.

FAQ

Zijn blauwe druiven gezond?

Donkere (blauwe) druiven bevatten veel resveratrol, een phytochemicalen antioxidant dat bijzonder goed is voor het hart. Blauwe druiven zijn dus zeker gezond zolang je ze nuttigt met mate.

Zijn rode druiven gezond?

Rode druiven zijn gezond zolang je ze eet met mate. De vele voedingsstoffen en antioxidanten zijn goed voor je gezondheid.

Hoe slecht zijn druiven?

Te veel druiven eten kan zuuroprispingen veroorzaken en ook je darmflora verstoren. Dit kan leiden tot maagpijn, hoofdpijn en braken. Door de aanwezigheid van salicylzuur kunnen druiven irritatie in je maag veroorzaken. Het is dus belangrijk om druiven met mate te nuttigen.

Waar zijn druiven goed voor?

Er zijn veel voordelen verbonden aan druiven. Enkele daarvan zijn:
– Helpt je immuunsysteem
– Voorkomt kanker
– Verlaagt bloeddruk
– Beschermt tegen hart aanvallen
– Verlaagt hoge cholesterol niveaus
– Beschermt tegen diabetes
– …

Welke druiven zijn het gezondst?

Alle soorten druiven zijn rijk aan voedingsstoffen, vooral mineralen en vitaminen. In feite wordt, wat de gezondheidsaspecten betreft, de zwarte/blauwe druif als de meest voedzame beschouwd. De meeste gezondheidsexperts en voedingsdeskundigen bevelen zwarte druiven meer aan dan rode druiven.

Kun je dik worden van druiven?

Druiven zijn heerlijk en gemakkelijk te eten, maar let op je portiegrootte. Als je er te veel in één keer eet, tellen de calorieën en koolhydraten snel op. Dit kan eventuele gezondheidsvoordelen teniet doen en je risico op gewichtstoename vergroten. Druiven bevatten van nature suiker, maar ze worden beschouwd als een voedsel met een lage glycemische index (GI).

Extra tip: Als je wilt dat je druiven tot 14 dagen meegaan, kies dan die met een groene steel en bewaar ze in een luchtdichte bak achter in je koelkast, dat is meestal de koelste plek.

Deze artikels vind je misschien ook interessant

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}