.st0{fill:#FFFFFF;}

Trainen, Oefeningen, Tips

Crosstrainer of loopband: Welk apparaat is effectiever?

30 maart 2022

Door Anne-Marie Jonker

De feestdagen zitten er weer op. De maand januari staat voor ve,el mensen in het teken van goede voornemens en deze hebben vaak betrekking op de fysieke gesteldheid. Een strakker lichaam, wat meer spieren kweken of het uithoudingsvermogen trainen zijn een van de vele voornemens die de revue passeren.

Het is vaak lastig om aan deze voornemens te blijven voldoen, na een maand vervallen in oude patronen. Een van de manieren waarop het gemakkelijker is om deze voornemens vol te houden, is door een abonnement te nemen op de sportschool.

Dit is een dure uitgave voor de doorsnee Nederlander, maar dit zorgt er juist voor dat je graag het geld eruit haalt door vaak naar de sportschool te gaan. Een win-winsituatie! 

Veel mensen weten echter niet welk sportapparaat in de sportschool het beste bij hun lichaam aansluit. Ze staan maar een beetje doelloos heen en weer te bewegen in de hoop dat hun lichaam snel wat meer definitie krijgt. 

Eenvoudige apparaten die veel effect hebben bij het gros van de sportschoolbezoekers zijn de crosstrainer en de loopband. De twee apparaten zijn beide enorm populair in de sportschool en vaak staan mensen in de rij om een uurtje te zweten op deze apparaten.

Toch blijft er altijd een gevoel van competitie tussen deze twee apparaten bestaan. Wij van Love4fitness hebben daarom voor jou als sportkenners alle relevante informatie over de twee apparaten op een rijtje gezet, zodat jij een weloverwogen beslissing kan nemen. Je moet immers wel op een geschikt apparaat trainen, zodat de kilo's er binnen mum van tijd afvliegen.

Ben jij benieuwd naar de verschillen tussen de crosstrainer en loopband. En welke van deze twee apparaten de beste keuze is? Lees dan snel verder. 

De voordelen en nadelen van de apparaten

crosstrainer of loopband-min

De meeste mensen vinden het lastig om uit te vinden wat de voor- en nadelen zijn van de crosstrainer en de loopband. Het is een hele klus om het hoofd koel te houden wanneer je je conditie probeert te verbeteren op zo'n zwaar apparaat. 

Gelukkig hebben wij van Love4fitness de voor- en nadelen van de twee apparaten in kaart gebracht zodat jij helemaal op de hoogte bent van de werking van de crosstrainer enerzijds en de loopband anderzijds. Doe er vooral je voordeel mee, omdat je wellicht nog meer uit je sessies in de sportschool kan halen als je deze kennis hebt opgedaan.

De voordelen van de crosstrainer

Full body workout crosstrainer-min

De crosstrainer is een apparaat waarbij je je armen en benen tegelijkertijd traint, evenals je uithoudingsvermogen en conditie. Je kan zelf kiezen hoe zwaar je het maakt, en deze vrijheid en flexibiliteit is een van de redenen waarom veel sporters zweren bij een lekkere sessie zweten op de crosstrainer. 

Een ander groot voordeel van de zo geliefde crosstrainer is dat je relatief veel calorieën verbrandt. Jij kan dus ongetwijfeld dat ene extra koekje in je mond stoppen zonder je schuldig te voelen, als je een goede sessie op de crosstrainer achter de rug hebt. 

Tevens train je op een crosstrainer je volledige lichaam. Al jouw spieren worden aan het werk gezet als je eens lekker op de crosstrainer gaat trainen. Het is een volledige full body work-out als je losgaat op de crosstrainer. 

Daarnaast heeft de crosstrainer vaak een interactieve functie waardoor je bijvoorbeeld video's kan kijken tijdens het sporten of jouw favoriete muziek op hoog volume kan afspelen. Entertainment tijdens het trainen kan ervoor zorgen dat je het net wat langer volhoudt, iets wat natuurlijk mooi meegenomen is als je een paar kilo's kwijt wil. 

Het is een apparaat voor jong en oud, iedereen zal het een ontzettend leuke uitdaging vinden om eens lekker op de crosstrainer te gaan trainen. Deze veelzijdigheid zorgt er mede voor dat de crosstrainer zo in trek is bij de jeugd en bij de oudere generaties. 

crosstrainer oud-min

De nadelen van de crosstrainer

Een nadeel van de crosstrainer is dat het een vrij duur apparaat is. Het is dus waarschijnlijk voor veel mensen niet mogelijk om het apparaat zelf in huis te halen. Dit betekent dat je eerst helemaal naar de sportschool moet gaan om hier vervolgens lekker los te gaan op de crosstrainer. Dit is voor veel mensen een drempel en kan ervoor zorgen dat ze op den duur minder vaak of zelfs helemaal niet meer naar de sportschool toe gaan. 

Een ander nadeel is dat de crosstrainer vaak minder geschikt is voor mensen met overgewicht of met een lengte langer dan 1 meter 90. Dit komt doordat crosstrainers hier niet voor gemaakt zijn. 

De crosstrainer kan namelijk schadelijk zijn voor je lichaam als je hem toch gebruikt ondanks het feit dat het niet wordt aangeraden. Als je dus meer weegt dan 150 kilogram en langer bent dan 1 meter 90 dan is het verstandig om met een grote boog om de crosstrainer heen te lopen in de sportschool.

De voordelen van de loopband

Loopband 1-min

De loopband is een ander apparaat waar veel mensen positief over zijn. Het is een eenvoudig apparaat dus ook mensen die weinig kennis of verstand hebben van fitness, sport en gezondheid kunnen er goed mee uit de voeten. 

Je hoeft dus helemaal niet moeilijk te doen; je zet de loopband aan en je kunt gelijk starten met je work-out. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Zo verspil je niet veel tijd in de sportschool en kan je gewoon gelijk aan de bak. Zo hoort het ook! 

Een ander pluspunt van de loopband is dat je je eigen snelheid kan bepalen. Als je het liever wat rustiger aandoet, dan kan je ook gewoon gebruik maken van de loopband. Maar, als je jezelf graag wil uitdagen, dan is de loopband ook een geschikt apparaat. 

Je kan er prima intervaltraining opdoen, iets waar je conditie een echte boost van zal krijgen. De loopband is ook een fijn apparaat voor je gewrichten, omdat je gewrichten ontlast worden door de loopband. Ook je gewrichten zijn dus blij als je voor de loopband kiest. 

De schokdemping van de loopband zorgt ervoor dat jij je gewrichten niet verpest, maar jij kan met een gerust hart op pad op de loopband. Er is immers geen terreinverschil op de loopband. Buiten loop je vaak op diverse terreinen, van beton tot houtsnippers. Dit kan ervoor zorgen dat je gewrichten flink gaan slijten op den duur, dus het is zeker waardevol als er een manier is om fit te worden zonder je gewrichten te belasten. 

Ten slotte is de loopband een zeer veilig apparaat. Als je buiten in de winter gaat hardlopen kan het zijn dat de wegen spekglad zijn en dat het pikdonker is buiten. Je kan dan snel worden aangereden of je kan uitglijden en iets breken. Op een loopband hoef je hier niet bang voor te zijn: veiligheid staat hoog in het vaandel op de loopband. 

De nadelen van de loopband

loopband nadelen

Een nadeel van de loopband is dat je weinig te zien hebt. Als je buiten loopt kan je genieten van de prachtige omgevingen waar je doorheen loopt, maar dat geldt niet voor de loopband in de sportschool. Gelukkig kan je dan vaak op een scherm een eigen looproute kiezen en doen alsof je in de mooiste natuur loopt. Het kan dus nogal saai zijn om een volledige sessie in de sportschool op de loopband door te brengen. 

Een ander nadeel van de loopband is dat er geen verkoelende luchtstroom is. Als je in de zomer buiten loopt, kan de temperatuur flink oplopen. Gelukkig heb je het niet al te heet omdat er een wind is die je lichaam kan laten afkoelen in dit hete seizoen.

De kans is dus groot dat je op de loopband in de sportschool snel begint te zweten, iets waar veel sporters niet bepaald op zitten te wachten. Daarnaast zorgt de wind ervoor dat het hardlopen wat intensiever is. Op de loopband in de sportschool moet je dus wat extra je best doen om hetzelfde resultaat te bereiken als hardlopen in de natuur.

Tot slot is een loopband een bijzonder prijzig apparaat.  Je zal dus, tenzij je bereid bent om een hele grote investering te doen, elke keer naar de sportschool toe moeten gaan om gebruik te kunnen maken van het apparaat. En dit is voor de meeste mensen niet ideaal. 

Het aantal verbrande calorieën per apparaat

Calorieverbruik crosstrainer-min

Wij van Love4fitness hebben ook uitgezocht hoeveel calorieën je verbrandt in een uur op deze twee werktuigen. Dat is een gegeven dat veel mensen graag willen meenemen in hun keuze. Als je namelijk veel calorieën verbrandt tijdens je training in de sportschool, kan je ook weer meer lekkere snacks eten. Dit is iets waar veel mensen naar streven, dus het is voor hen erg belangrijk goed op de hoogte te zijn van het aantal calorieën dat ze met de crosstrainer en de loopband kunnen verbranden. 

Op de loopband verbrand je gemiddeld zo'n 800 calorieën in een uur tijd. Dat is dus een flink aantal! De crosstrainer zorgt ervoor dat je maar liefst 900 calorieën verliest. Dat is dus ietsje meer dan de loopband, maar het verschilt niet uitermate veel. 

Beide apparaten zijn erg geschikt als je wil afvallen omdat de calorieën eraf vliegen als je je aan deze sportapparaten vergaapt. Ideaal!

De spiergroepen die je traint

crosstrainer spiergroepen-min

De meeste sporters willen in een keer zoveel mogelijk spieren tegelijk trainen. Zo blijft hun lichaam in verhouding en zijn er geen spieren die excessief worden getraind en daardoor opvallender en sterker zijn dan de andere. 

De crosstrainer is een uitstekend apparaat, omdat bijna al je spieren tegelijkertijd aan het werk gezet worden. Je hele lichaam raakt in shape dankzij een zware sessie op de crosstrainer. 

Echter zijn er natuurlijk wel een aantal spiergroepen die wat harder aan het werk gezet worden dan de andere. Je kuitspieren, dijbenen, billen en je bovenbenen hebben het het zwaarst te verduren als je op de crosstrainer staat. Als jij dus graag een strak onderlichaam wil, dan is de crosstrainer helemaal iets voor jou!

Op de looptrainer is het net even wat anders. Hier worden natuurlijk ook je beenspieren voornamelijk getraind, omdat je moet rennen. Maar ook je buikspieren en je rugspieren spelen een rol in dit proces. Je buikspieren moeten namelijk jouw stappen opvangen. Het zijn als het ware een soort schokdempers. Zo worden jouw gewrichten minder erg belast.

Tot slot zijn jouw rugspieren ook betrokken in jouw sessie op de hardloopband. Deze spieren zorgen ervoor dat jouw lichaam stabiel blijft tijdens het rennen. Een goede houding is van uitermate belang, omdat je zo minder last krijgt van spierpijn en het lopen veel langer vol kan houden.

De verschillen tussen de crosstrainer en loopband

crosstrainer of loopband 2-min

De crosstrainer en de loopband vertonen veel gelijkenissen, maar is natuurlijk ook sprake van een aantal substantiële verschillen tussen de twee. De verschillen zullen hier kort uiteen worden gezet. 

Het zijn allebei cardio-apparaten waar je relatief veel calorieën mee verbrandt. Op een loopband zal je sneller een goede conditie opbouwen dan op een crosstrainer. Dit komt doordat je op een loopband een zweefmoment hebt, en dat is niet het geval op een crosstrainer. Dit zorgt ervoor dat een sessie op de loopband als intensiever ervaren wordt dan op een crosstrainer. Je komt dus veel vermoeider van de loopband af dan van de crosstrainer. 

Echter kan je op een crosstrainer weer eenvoudiger kracht opbouwen. Dit komt omdat je de weerstand van de crosstrainer kan aanpassen. Als je kiest voor een zware weerstand, zal je op den duur merken dat je spieren veel strakker en zichtbaarder worden. Op de loopband is dit minder goed te regelen en zal het veel langer duren voordat jij hetzelfde effect bereikt als op de crosstrainer. 

Ten slotte biedt de crosstrainer op het gebied van schokbelasting veel voordelen ten opzichte van de loopband. Je belast je gewrichten veel minder op de crosstrainer dan op de loopband. Je knieën, benen en enkels zullen de dupe zijn op de loopband, terwijl ze vrij van belasting blijven op de crosstrainer. Als jij dus snel pijnlijke gewrichten hebt, is het verstandig om uit te wijken naar de crosstrainer.

Dus welk apparaat is nou eigenlijk beter?

how to-min

Het is lastig om te zeggen welk apparaat beter is zonder naar jouw lichaamsbouw, persoonlijkheid en voorkeuren te kijken. Dit is natuurlijk voor iedereen anders.

Daarnaast zijn de loopband en de crosstrainer twee compleet verschillende apparaten met elk hun eigen kwaliteiten. Als je kijkt naar het aantal calorieën dan is de crosstrainer iets effectiever, maar het gaat er uiteindelijk om welk apparaat je op de lange termijn vaker gaat gebruiken.

Welk apparaat beter is is daarom voornamelijk afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. 

Anne-Marie Jonker


Anne-Marie is in het beroepsleven actief als personal trainer. Ze onderzoekt dan ook steeds de beste manieren om sportprestatie's te verbeteren zowel op vlak van (sport)voeding, uitrusting als trainingsschema's op maat. Lees meer over haar op onze teampagina.

Anne-Marie Jonker

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}