.st0{fill:#FFFFFF;}

Tips

Wat zijn de voordelen en nadelen van een crosstrainer?

25 maart 2022

Door Anne-Marie Jonker

Als je gaat kijken naar een nieuw fitnessapparaat voor thuis wil je natuurlijk weten wat voor soort apparaat het beste bij jou past. Er zijn zo ontzettend veel apparaten op de markt dat het niet zo makkelijk is om het voor jou ideale type uit te kiezen.

In dit blog leggen we je van alles uit over crosstrainers. Wat het zijn, welke effecten een training met een crosstrainer heeft. Natuurlijk geven   we  een overzicht van de voor- en nadelen van crosstrainers en tot slot een onze conclusie.

Wat is een crosstrainer?

Crosstrainer

De eerste crosstrainers werden begin jaren negentig op de markt gebracht. Sindsdien hebben de modellen zich wel verder ontwikkeld, maar het basisconcept is hetzelfde gebleven. Bij alle modellen zijn er twee loopplanken aanwezig die aan beide zijden van een vliegwiel gemonteerd zijn. De meeste modellen hebben aan datzelfde vliegwiel ook twee hendels zitten.

De veranderingen die hebben plaatsgevonden hebben voornamelijk te maken met de plaats van het vliegwiel. Bij de vroege modellen zat het vliegwiel achteraan het fitnessapparaat. Later werd dit aan de voorkant gezet, maar de laatste generatie crosstrainers heeft het vliegwiel in het midden zitten.

Doordat je de pedalen rond het vliegwiel beweegt rollen de voeten vanaf de hielen naar de tenen en weer terug. Deze beweging is vergelijkbaar met rennen. De posities van de loopplanken gaan in een elliptisch bewegingspatroon om het vliegwiel heen. Daarom dat crosstrainers ook wel elleptical trainers worden genoemd.

In tegenstelling tot rennen verlaten je voeten de grond niet. Er is dus ook geen grote impact als je voet weer terug op de grond komt. Daarom dat crosstrainers tot de zogenoemde low impact fitnessapparaten worden gerekend.

Welke effecten heeft het trainen met een crosstrainer?

spiergroepen

De bewegingen die je maakt op een crosstrainer lijken misschien nog het meeste op die bij het langlaufen. Net als met langlaufen train je ook op de crosstrainer voornamelijk je conditie. Onderzoeken hebben uitgewezen dat je je conditie net zo goed kunt verbeteren op een crosstrainer als op een loopbandntrainer.

Door de weerstand van de crosstrainer te verlagen verlaag je ook de intensiteit van de training. Door tegelijkertijd de trainingsduur te verlengen kun je de crosstrainer ook heel effectief gebruiken om vet te verbranden.

Trainen op een crosstrainer heeft behalve het verbeteren van je conditie en het verbranden van vet nog meer effecten op je lichaam. Je traint namelijk tegelijkertijd een veelvoud aan spieren in je lichaam.

Je moet hierbij voornamelijk denken aan de verschillende spieren in je benen. Zo train je met elke stap vooruit je quadriceps. Bij het na achteren bewegen van je benen train je juist je bilspieren en je hamstrings. Je kuitspieren worden aangespannen om je onderbenen stabiel te houden.

Omdat de meeste crosstrainers twee hendels hebben die je met je armen beweegt, train je ook verschillende spiergroepen in je armen. Je triceps bij het naar voor duwen van de hendels en je biceps bij het naar achteren trekken.

Naast de spieren in je armen en benen train je op de crosstrainer ook je buikspieren en rugspieren. Deze spieren worden voornamelijk gebruikt om je lichaam stabiel en mooi rechtop te houden tijdens het trainen.  

Wat zijn de voordelen en nadelen van een crosstrainer?

Voordelen en nadelen crosstrainer

De voordelen

  1. Het belangrijkste en meest geprezen voordeel van de crosstrainer is het zogenaamde low impact effect van het trainen. Dit komt doordat je voeten tijdens het trainen niet van de pedalen af komen. Dit in tegenstelling tot rennen of joggen.

Bij het rennen en joggen krijgt je lichaam elke keer een klap als je je voeten neerzet. Dit voel je vooral in je gewrichten zoals je knieën en je enkels.  Met als gevolg een verhoogde de kans op (langdurige) blessures. Dat maakt deze sporten minder geschikt voor bijvoorbeeld sporters die moeten revalideren, ouderen en andere blessuregevoelige sporters.

  1. Een tweede voordeel van de crosstrainer is dat het een uitstekend apparaat is om gewicht kwijt te raken. Door langere trainingssessies op een lagere weerstand te houden zul je extra snel vetbranden. Dit proces kun je nog versnellen door je benen verder uit elkaar te zetten. Hoe langer je stappen zijn hoe meer vet je verbrand.

Wil je op bepaalde plekken van je lichaam extra vet verbranden? Met een crosstrainer is dat geen probleem. Met een gewone training maak je al veel gebruik van je bilspieren met als gevolgd dat het vet hierop sneller verbrand. Door de hendels los te laten zet je deze spieren nog harder aan het werk.

Door tijdens het bewegen op de crosstrainer je bovenlichaam te draaien moeten je Abs en je obliques extra hard aan de bak. Je zult daardoor extra vet verbranden op je buik en in je zij bij je zogenoemde ´love handles´.

  1. Behalve voor vet verbranden is de crosstrainer ook uitstekend geschikt om aan je conditie te werken. Studies van inspanningsfysiologen laten zien dat het effect op je hartslag van rennen op een loopband en het bewegen op een crosstrainer gelijk is. Natuurlijk is het belangrijk om een vergelijkbare weerstand in te stellen.

Door gebruik te maken van de trainingsprogramma´s die beschikbaar zijn op de betere crosstrainer kun je extra intensief trainen om je conditie te verbeteren. Maar ook zonder deze programma´s kun je voor je zelf je trainingen optimaliseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verhogen van de weerstand en het verlengen van de trainingsduur.

  1. Naast het werken aan je conditie en het verbranden van vet is de crosstrainer ook een goed apparaat om je spieren te trainen. Met de loopbeweging train je bijna al je spieren in je benen. Tegelijkertijd train je je armspieren door de beweging met je armen.

Behalve deze voor de hand liggende spiergroepen train je echter ook je buik- en rugspieren. Deze spieren gebruik je namelijk om je lichaam tijdens het bewegen in evenwicht en mooi rechtop te houden.

De nadelen

  1. Het meest in het oog springende nadeel van een crosstrainer is natuurlijk de ruimte die het apparaat inneemt. De meeste crosstrainers zijn niet op te klappen, maar ook opgeklapt zul je zien dat het nog steeds een vrij groot apparaat is. Je hebt dus wel wat vrije ruimte nodig als je een crosstrainer wilt aanschaffen.
  1. Een ander nadeel van een crosstrainer kan zijn dat het trainen erop op den duur eentonig wordt. Dit is gedeeltelijk op te lossen door een duurder model te kopen waarbij je verschillende trainingsprogramma´s kunt volgen. Ook bestaan er exemplaren waarbij je een tablet of telefoon kunt integreren om zo virtueel de wereld te verkennen tijdens het sporten.
  1. Een crosstrainer kost natuurlijk geld. Zeker als je een crosstrainer wilt hebben met verschillende trainingsprogramma´s, weerstanden en de mogelijkheid om een telefoon of tablet te integreren. Hoe meer opties hoe duurder, maar helaas zijn deze apparaten niet voor iedereen weggelegd.

Conclusie

Conclusie

Als we de voordelen en nadelen van een crosstrainer naast elkaar leggen kunnen we niet anders dan concluderen dat de voordelen veel groter zijn dan de nadelen. Crosstrainers zijn ideale apparaten om aan je conditie te werken, vet te verbranden en tegelijkertijd je spieren te trainen.

Daarnaast speelt ook de veiligheid een grote rol. Doordat het een low impact apparaat is belast je je gewrichten veel minder dan op bijvoorbeeld een loopband. Crosstrainers verkleinen dus de kans op vervelende blessures en zorgen ervoor dat je ook met bepaalde blessuren nog steeds kunt trainen.

De nadelen die aan crosstrainers kleven zijn niet anders dan die van de meeste andere fitnessapparaten. Natuurlijk heb je de ruimte nodig en kost een goede crosstrainer geld. Maar door afhankelijk van je eigen situatie een weloverwogen keuze te maken heb je al gauw een apparaat waar je je al snel fysiek en mentaal beter van zult voelen.

Anne-Marie Jonker


Anne-Marie is in het beroepsleven actief als personal trainer. Ze onderzoekt dan ook steeds de beste manieren om sportprestatie's te verbeteren zowel op vlak van (sport)voeding, uitrusting als trainingsschema's op maat.
Lees meer over haar op onze teampagina.

Anne-Marie Jonker

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}