.st0{fill:#FFFFFF;}

Tips, Trainen

Hoe kies je een geschikt crosstrainer schema?

28 maart 2022

Door Anne-Marie Jonker

Een geschikt trainingsschema is de sleutel tot succesvol afvallen. In deze blog lees je alles over het kiezen en het toepassen van effectieve trainingsschema’s voor de crosstrainer. We gaan het hebben over de volgende zaken:

  • Welke sportieve doelen kun je behalen met een crosstrainer?
  • Crosstrainer schema’s voor beginners en gevorderden
  • Crosstrainer trainingsschema’s voor vrouwen
  • Hoe kan je optimaal vet verbranden en afvallen met een crosstrainer schema
  • De crosstraining applicaties die je het beste kunt gebruiken
  • En meer

Welke sportieve doelen kun je behalen met een crosstrainer?

Crosstrainers zijn geweldige apparaten om calorieën te verbranden en gewicht te verliezen. De oefeningen zijn vrij laagdrempelig en bovendien zijn de meeste crosstrainers ook niet bijzonder duur.

De valkuil die je kunt ervaren door te trainen met een crosstrainer is dat je je trainingen niet uitdagend genoeg maakt. Je trainingen kunnen snel saai worden of je geeft op zodra je een beetje moe wordt. 

Het toepassen van een geschikt trainingsschema is daarom uitermate belangrijk om jezelf scherp te houden. Ook helpt het om te trainen met muziek of met behulp van een crosstrainer workout-app. Je kunt jezelf op deze manier blijven uitdagen om het beste uit je lijf te halen. 

Crosstrainer schema’s om af te vallen

workout plan-min

Wil je graag afvallen maar weet je niet goed hoe? Dat komt omdat de conditie en het vermogen van ieder mens verschillend is. Het is daarom belangrijk om een passend trainingsschema uit te kiezen. Leg de lat vooral niet te hoog in het begin. 

Na het lezen van dit artikel ben jij helemaal op de hoogte over de diverse crosstrainer trainingsschema's die er beschikbaar zijn. We helpen je om de juiste te kiezen zodat jij al je fitnessdoelen kunt behalen. 

Trainingsschema crosstrainer vrouw afvallen

beste crosstrainer

Het moge duidelijk zijn dat er grote verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Het is niet voor niets zo dat er geen gemengde voetbalteams zijn op professioneel niveau. Mannen zijn - over het algemeen - natuurlijk fysiek wat sterker dan vrouwen.

En daar moet bij het opstellen van een trainingsschema rekening mee gehouden worden.. Wanneer je de lat te hoog legt is de kans op falen namelijk groter dan wanneer je rustig begint. Zo vergroot je de kansen dat je je goede gewoonten blijft volhouden. Dit is de gouden tip binnen de fitnesswereld. 

Een goed trainingsschema voor een vrouw is een toegankelijk schema, die geleidelijk zwaarder wordt. Het toepassen van een opbouwschema is daarom een goed idee.

Opbouwschema voor de crosstrainer 

Een opbouwschema is een trainingsschema waarbij je de lat geleidelijk aan hoger legt. Je begint met een laag niveau door een crosstrainer schema voor beginners te kiezen.

Dit bouwt je basisconditie langzaam op en helpt je om je fysieke kracht op te bouwen. Vervolgens zul je merken dat dit schema te licht voor je wordt. Nu kun je overgaan op een trainingsschema voor gevorderden.

Hieronder vind je twee crosstrainer schema’s - voor beginners en gevorderden - van ongeveer 30 tot 35 minuten. Pas deze schema’s drie tot vier keer per week toe om de beste resultaten te behalen.

Crosstrainer schema voor beginners 

Deze training duurt 35 minuten en je zult ongeveer 230 calorieën verbranden.

  • Minuut 00:00-2:30 - weerstandniveau 3/2 - Opwarmen vooruit bewegen
  • Minuut 2:30-5:00 - weerstandniveau 5 - Opwarmen achteruit bewegen
  • Minuut 5:00-10:00 - weerstandniveau 5 - Sprint
  • Minuut 10:00-15:00 - weerstandniveau 7/8 - Vooruit bewegen 
  • Minuut 15:00-20:00 - weerstandniveau 7/8 - Achteruit bewegen
  • Minuut 20:00-22:30 - weerstandniveau 7/8 - Gebruik je handen (door te duwen)
  • Minuut 22:30-25:00 - weerstandniveau 5 - Gebruik je handen (door te trekken)
  • Minuut 25:00-29:00 - weerstandniveau 5 - Train zonder handen
  • Minuut 29:00-35:00 - weerstandniveau 3/2 - Cool down

Crosstrainer schema voor gevorderden 

Heb je al een stevige conditie opgebouwd? Mooi, dan kunnen we kijken naar een geschikt crosstrainer schema voor gevorderden. Deze training duurt 30 minuten en je zult ongeveer 300 calorieën verbranden.

  • Minuut 00:00-2:30 - weerstandniveau 3/2 - Opwarmen achteruit
  • Minuut 2:30-5:00 - weerstandniveau 3/2 - Opwarmen vooruit
  • Minuut 5:00-7:00 - weerstandniveau 5 - Zonder handen
  • Minuut 7:00-8:30 - weerstandniveau 8 - Met handen 
  • Minuut 8:30-11:00 - weerstandniveau 5/4 - Train zonder handen
  • Minuut 11:00-13:00 - weerstandniveau 9 - Met handen 
  • Minuut 13:00-15:00 - weerstandniveau 5 - Zonder handen
  • Minuut 15:00-16:30 - weerstandniveau 7 - Sprint achteruit
  • Minuut 16:30-17:30 - weerstandniveau 7/8 - Sprint vooruit
  • Minuut 17:30-19:00 - weerstandniveau 7 - Zonder handen
  • Minuut 19:00-21:00 - weerstandniveau 9 - Trainen met handen 
  • Minuut 21:00-23:00 - weerstandniveau 5 - Zonder handen
  • Minuut 23:00-24:00 - weerstandniveau 8/9 - Sprint vooruit
  • Minuut 24:00-26:00 - weerstandniveau 5 - Sprint achteruit
  • Minuut 26:00-30:00 - weerstandniveau 3 - Cooling down

Hoe kies je een crosstrainer training uit?

how to-min

Dit kun je doen op basis van je vermogen, geslacht en gewicht. Intervaltrainingen zijn de meest effectieve manier om snel af te vallen en je cardiovasculaire conditie te verbeteren. 

Het is erg gemakkelijk om intervaltrainingen te doen met behulp van je crosstrainer. Je herhaalt een cyclus van korte, hoge intensiteit-bewegingen af met langzame herstelfasen. Het bovengenoemde trainingsschema - Crosstrainer schema voor gevorderden - is zo’n intervaltraining. Probeer het eens uit!

Haal het meeste uit je trainingen met sport-apps 

Zou jij wat hulp kunnen gebruiken om je aan je trainingsschema te houden? Dan zou je een crosstrainer workout app kunnen downloaden. Sport-apps zijn een geweldige manier om jezelf te blijven uitdagen en je uithoudingsvermogen naar een hoger niveau te brengen. 

Je kunt namelijk je trainingsschema implementeren in de meeste crosstrainer-apps. Dit is dan ook de reden waarom fitness-apps enorm populair zijn. Veel mensen richten zich tot hun smartphone voor een extra steuntje in de rug. Het trainen met behulp van een sport-app helpt je om consistent te blijven trainen.

Apps die beschikbaar zijn voor beide besturingssystemen - iOS en Android - zijn meestal meer betrouwbaar. Hieronder vind je 3 apps die beschikbaar zijn voor zowel iOS als Android. Dankzij deze apps kun jij het beste uit je trainingsschema halen. 

Elliptical Workout-App

Elliptical Workout-App-min

De Elliptical Workout-app is de perfecte tool om verbinding te maken met je crosstrainer om vervolgens je trainingsschema te implementeren. Er zijn een hoop speciale trainingsschema’s die je naar believen kunt starten of stoppen vanaf je telefoon.

Of je nu traint vanuit de sportschool of het comfort van je eigen woonkamer, je neemt altijd je persoonlijke trainingscoach mee die jou verantwoordelijk houdt en je helpt je persoonlijke fitnessdoelen te behalen.

BitGym – Cardio Adventures 

BitGym – Cardio Adventures -min

Dit is het complete alles in één pakket op het gebied van fitness van crosstraining-oefeningen. Als het gaat om trainingsapplicaties op je telefoon zit je altijd goed met BitGym. 

Deze applicatie kan niet alleen verbinding maken met je crosstrainer, zodat je makkelijk je trainingsschema kunt volgen.  Je kunt hem ook toepassen in je dagelijkse leven als stappenteller. Deze app heeft veel positieve recensies gekregen en is in de loop van de tijd uitgebreid tot zeer complete fitness-app.

Fitscope - Train at home

Fitscope - Train at home-min

Een andere veelbelovende app is de Fitscope-app. Deze is speciaal gericht op degenen die wat extra motivatie willen krijgen. Het volhouden van een strak trainingsschema is namelijk niet niets. 

Dit is een geweldige applicatie waarmee je comfortabel kunt trainen met behulp van vooraf ingestelde trainingen. Of je implementeert je eigen trainingsschema.

Je zult echter nog even moeten wachten voor je gebruik kunt maken van deze app. Hij is namelijk nog vrij nieuw en moet nog op de bredere schaal worden getest.

Conclusie

Wij hopen dat dit artikel je heeft mogen inspireren zodat jij een trainingsschema op maat gaat toepassen. De belangrijkste punten zijn:

  1. Maak inzichtelijk wat je doelen zijn
  2. Leg de lat niet meteen  te hoog
  3. Implementeer intervaltrainingen
  4. Probeer consistent te blijven

Daarnaast bieden crosstrainer applicaties je een enorme steun in de rug, zodat jij consistent blijft en al je doelen kunt behalen. 

Anne-Marie Jonker


Anne-Marie is in het beroepsleven actief als personal trainer. Ze onderzoekt dan ook steeds de beste manieren om sportprestatie's te verbeteren zowel op vlak van (sport)voeding, uitrusting als trainingsschema's op maat. Lees meer over haar op onze teampagina.

Anne-Marie Jonker

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}