gepubliceerd op april 7

Laatste bijgewerkt op 25 maart 2022  

Sta jij op het punt om je home-gym uit te breiden? Of wil je misschien je eerste fitnessapparaat kopen? Dan is het handig om stil te staan bij de functionaliteiten van het apparaat voordat je overgaat tot een aankoop. Bovendien moet het type fitnessapparaat bij je passen.

Ook is het belangrijk dat je je fitnessdoelen helder hebt: wil je afvallen of juist spiermassa opbouwen? Dit bepaalt voor een groot gedeelte welk apparaat meer geschikt is voor jou en je wensen.

Twee zeer populaire fitnessapparaten zijn de roeitrainer en de crosstrainer. In dit artikel bespreken we uitgebreid de voordelen en nadelen van beide apparaten. 

We bespreken welk toestel meer geschikt is voor gewichtsverlies. En welk juist beter is voor het opbouwen van spiermassa. Ook geven we je een prijsindicatie en vertellen we je hoeveel je ongeveer dient te trainen per apparaat om de beste resultaten te behalen. 

Na het lezen van dit artikel ben je helemaal op de hoogte en weet jij precies waar je aan toe bent als je een van beide apparaten gaat aanschaffen. 

Welk apparaat is beter voor gewichtsverlies?

gewichtsverlies-min

Indoor cardio is de perfecte manier om thuis gewicht te verliezen. Roeiers en crosstrainers worden vaak gebruikt als belangrijk onderdeel van effectieve gewichtsverlies-trainingsprogramma’s. 

Maar welk apparaat kan je binnen een korte periode meer voordelen bieden? Uit onderzoek blijkt dat je meer calorieën verbrandt door te trainen met behulp van een roeimachine. Hier lees je straks meer over.

Wat zijn de voordelen van beide apparaten?

Crosstrainer of hometrainer-min

Beide apparaten bieden je een cardiovasculaire training. Dit is een geweldige manier om je uithoudingsvermogen te verbeteren, lichaamsvet te verliezen en het risico op een breed scala aan ziekten te verminderen. 

Er zijn verschillende fitnessapparaten waaruit je kunt kiezen, maar twee uiterst geschikte keuzes zijn de roeimachine en de crosstrainer. Zelfs als je een fit en gezond persoon bent, kun je nog steeds grote voordelen ondervinden door te trainen met deze machines. 

Dat gezegd hebbende willen we natuurlijk weten welk apparaat superieur is aan het andere. Daarom hebben we de voordelen en nadelen van de roeimachine tegenover die van de crosstrainer gezet. Zo kun je zelf beslissen welke voordelen (of nadelen) zwaarder wegen voor jouw specifieke fitnessdoelen.

De voordelen van een roeitrainer

vrouw traint op een compacte roeitrainer

Er zijn tal van voordelen voor roeimachines te bedenken. Allereerst is het is een fantastische manier om je algehele conditie - en gezondheid - te verbeteren. Je cardiovasculaire systeem (conditie van je hart) en spieruithoudingsvermogen worden continu op de proef gesteld.

Met andere woorden, als je regelmatig traint met behulp van een roeitrainer worden je spieren en hart een stuk sterker. Een roeier geeft je een totale lichaamstraining en zal een breed scala aan spieren trainen, waaronder:

  • Je bovenrug
  • Je biceps
  • Je quadriceps
  • Je buikspieren
  • Je kuiten
  • Je bilspieren

Maar er komt zeker meer techniek bij kijken dan bij het trainen met behulp van een crosstrainer. Trainen met een crosstrainer kan in het begin moeilijk zijn omdat je de bewegingen in de knie moet krijgen, maar na een paar sessies pak je deze vaardigheid gemakkelijk op. 

Bij het trainen met een roeier zit de stang waaraan je trekt niet vast. Deze kan omhoog, omlaag en van links naar rechts bewegen. Dit betekent dat je de juiste techniek moet toepassen om blessures te voorkomen. De juiste roeitechniek omvat een proces van vier simpele stappen:

  1. Je duwt met je benen
  2. Je trekt met je armen en rug
  3. Je ontspant je armen en rug om de stang terug naar de startpositie te brengen
  4. Je ontspant je benen om je lichaam terug te brengen naar de startpositie

Als je dit onder de knie hebt kun je een veilige en effectieve training ervaren. Roeien is ook relatief ‘low-impact’, wat betekent dat de roeier relatief vriendelijk is voor je gewrichten en spieren vergeleken met andere sporten zoals hardlopen of gewichtheffen.

Roeien is dus een geweldige manier om af te vallen zonder je gewrichten extra te belasten. Als je in de juiste positie roeit - zie de 4 stappen die boven zijn vermeld - is dit een fantastische work-out om je houding te verbeteren. Roeien helpt namelijk bij het versterken van je rugspieren. 

Bovendien stelt het je in staat om de beweging en het tempo zelf te bepalen. Je hoeft niet in topconditie te verkeren om een prima roeier te worden; je kunt je conditie langzaam opbouwen.

Hoeveel calorieën kun je verbranden door te roeien?

Een studie - gepubliceerd door de Harvard Medical School - meldde dat hun deelnemers gemiddeld 440 calorieën verbrandden in een half uur. Dit is aanzienlijk veel vergeleken met veel andere indoor cardio work-outs.

De nadelen van een roeitrainer

Een nadeel van roeimachines is dat ze redelijk veel ruimte in beslag nemen. Dit komt omdat een volledige strekking van de armen en benen nodig is. Roeimachines zullen dus moeilijker in een kleinere ruimte geplaatst kunnen worden.

Sommige roeimachines kunnen weliswaar naar boven worden geklapt voor extra opbergruimte, maar als je aan het trainen bent heb je relatief veel ruimte nodig ten opzichte van het trainen met een crosstrainer.

Een ander nadeel is dat het roeien met een verkeerde houding kan leiden tot nek- en rugblessures. Je belast namelijk veel van je rugspieren. Crosstrainers zijn daarentegen een ‘veiligere’ optie.

Hoe vaak moet je trainen m.b.v. een roeitrainer om de beste resultaten te behalen?

Je zult ongeveer 3 keer per week moeten trainen, zodat je een stijgende lijn in je conditie en spieropbouw kunt ervaren.

De voordelen van een crosstrainer

Crosstrainer

Met een crosstrainer kun je ook een goede cardiotraining nabootsen. Dit bevordert je uithoudingsvermogen en bovendien zul je calorieën verbranden. 

Daarnaast is er de mogelijkheid om intervaltrainingen te doen. Dit is een populaire work-out waarmee je sneller afvalt terwijl je de conditie van je hart versterkt. 

Ook deze trainingen zijn vrij ‘low-impact’ en dus een geweldige optie voor mensen die last hebben van pijnlijke gewrichten of voor beginners. Daarnaast is het trainen met een crosstrainer ideaal voor revaliderende mensen.

Het lage-impact gehalte betekent dat je weinig last van spierpijn zult hebben. Je kunt je training dus iedere dag herhalen. 

Een crosstrainer met handgrepen is een van de weinige cardiotoestellen waarmee je zowel je onder- als bovenlichaam kunt trainen. Je kunt redelijk snel vet verbranden en spieren opbouwen dankzij een crosstrainer.

Dit betekent dat je redelijk veel calorieën kunt verbranden - afhankelijk van de snelheid en weerstand - omdat je hele lichaam in beweging is. Je haalt het maximale uit je crosstrainer als je weet hoe je jezelf kunt uitdagen door het weerstandniveau aan te passen naar je vermogen. 

Uit hetzelfde Harvard-onderzoek - hierboven benoemd - bleek dat een deelnemer van 84 kilogram ongeveer 378 calorieën zou hebben verbrand binnen 30 minuten door te trainen met behulp van een crosstrainer. 

Dit getal komt dus aardig in de buurt als je kijkt naar de resultaten van het trainen met behulp van de roeier. Ten opzichte van de roeimachine neemt een crosstrainer ook weinig ruimte in beslag. Dit is handig voor appartement- of studiobewoners.

De nadelen van een crosstrainer

Hoewel het ‘low-impact aspect’ van crosstrainers positief is, kan deze laagdrempelige manier van sporten juist een minpunt zijn. Je hebt namelijk in je dagelijks leven een mate van fysieke weerstand nodig om je gewrichten en botten sterker te maken. 

Als je ze niet blootstelt aan die weerstand zullen ze minder snel sterker worden. Voor mensen die gewoon calorieën willen verbranden, is de crosstrainer wel een perfect fitnessapparaat. 

Hoe vaak moet je trainen m.b.v. een crosstrainer om de beste resultaten te behalen?

Dit hangt af van je training. Als je enkel cardio work-outs verricht dan kun je prima elke dag op je crosstrainer springen. 

Kies je voor stevigere trainingen zoals intervaltrainingen of duurtraining met een hoog weerstandniveau? Dan heeft je lichaam tussendoor rust nodig en kun je het beste 3 keer per week trainen.

Afvallen met een roeier of een crosstrainer?

afvallen

Als je snel vet wilt verliezen binnen een geringe periode, dan kun je het beste trainen met een roeimachine. Het aantal verbrande calorieën per stevige sessie is hoger door de hoeveelheid werk die je bilspieren, je buikspieren, rug en armen moeten doen. 

Je verbrandt met behulp van een roeitrainer ongeveer 880 calorieën per uur. De crosstrainer presteert wat dat betreft iets minder: gemiddeld 720 calorieën per uur. Deze cijfers zijn uiteraard wel afhankelijk van de hoeveelheid energie die je in je training steekt.

Hoe zit het met de prijzen?

de prijs-min

Je kunt voor een paar honderd euro al een heel geschikte crosstrainer aanschaffen. Wil je een degelijke roeimachine kopen binnen het midden/hogere prijssegment? Dan ben je al gauw tussen de 500 en 1000 euro kwijt, zo niet meer.

Hoe zit het met de apparaten binnen het lagere prijssegment?

Omdat roeimachines mechanisch eenvoudiger zijn dan crosstrainers, is de kans groter dat je een roeimachine binnen het lagere prijssegment koopt dat beter bestand is tegen regelmatig gebruik.

Wanneer je een crosstrainer koopt binnen het lagere prijssegment zul je na verloop van tijd eerder (technische) problemen kunnen verwachten.

Maar goedkopere roeiers zullen evengoed dezelfde problemen kunnen vertonen als goedkopere crosstrainers. Namelijk: een instabiele constructie en een luid aandrijfmechanisme. 

Bovendien zul je soms merken - na aanschaf van een goedkoop fitnessapparaat - dat je bewegingen minder soepel verlopen dan dat je zou ervaren bij duurdere apparaten. 

Probeer daarom altijd goed onderzoek te doen voor je overgaat tot een aankoop. Tegenwoordig kun je een tal van reviews online vinden zodat je de ervaringen van gebruikers kunt lezen.

Welk fitnessapparaat is beter: de crosstrainer of de roeitrainer?

vrouw traint op een compacte roeitrainer
Crosstrainer

Het meest eerlijke antwoord is: het is een persoonlijke keuze. Work-outs met een crosstrainer of met een roeitrainer zijn erg verschillend van elkaar. Wil je je lichaam blootstellen aan meer krachtigere trainingen? Kies dan voor een roeitrainer.

Let wel op je houding zodat je het meeste uit je sessies haalt en blessures na verloop van tijd voorkomt.

Wil je een laagdrempelige - maar toch effectieve - training ervaren? Dan kies je voor een crosstrainer. Ben je aan het revalideren of heb je weinig ruimte tot je beschikking? Dan kun je ook beter kiezen voor een crosstrainer.

Uiteindelijk zullen beide apparaten je een hoop kunnen bieden. De behaalde resultaten zijn altijd gelinkt aan de moeite die je erin steekt. Zolang je je best doet en je jezelf een beetje pusht, zullen beide apparaten je naar een hoger niveau kunnen tillen.

Conclusie 

Beide machines zullen je enorm helpen snel gewicht te verliezen als je een strak trainingsprogramma volgt. Bovendien zijn beide apparaten geschikt als je herstellende bent van een blessure. Dit vanwege hun lage impact en het feit dat ze het hele lichaam tegelijkertijd, geleidelijk belasten.

De roeier heeft de neiging om meer nadruk te leggen op de biceps en bovenrug. Dit in vergelijking met de crosstrainer, die zich meer richt op de quads, hamstrings, kuiten en bilspieren.

Misschien kun je beide apparaten aanschaffen om het beste van beide te kunnen ervaren? Dat is niet eens zo’n gek idee aangezien de meeste ervaren sporters veel verschillende soorten trainingen in hun schema’s implementeren om de beste resultaten te kunnen behalen.

Hopelijk heb je genoeg informatie kunnen verzamelen en weet jij nu precies waar je aan toe bent. Succes met de aanschaf van je nieuwe fitnessapparaat! Bedankt voor het lezen en graag tot de volgende keer.

Deze artikels vind je misschien ook interessant

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}